Koncerty w metawersum – nowa forma konsumpcji muzyki
Abstract
Celem rozdziału jest wskazanie szans wynikających dla artystów muzycznych i konsumentów muzyki z upowszechniania się występów w metawersum, a także analiza uwarunkowań skłaniających konsumentów do udziału w koncertach odbywających się w świecie wirtualnym. Rozdział powstał w oparciu o analizę literatury. Omówiono koncepcję metawersum oraz potencjał jej zastosowania w sektorze kultury, w szczególności na rynku muzycznym. Przeanalizowano szanse i zagrożenia wynikające z rozwoju muzycznego metawersum. Przedstawiono również ogólny model uwarunkowań udziału konsumentów muzyki w koncertach odbywających się w metawersum. Uwarunkowania te obejmują: unikalność doświadczenia, rozrywka i eskapizm, muzyka prezentowana na koncertach, wcześniejsze doświadczenia konsumenta z metawersum ogółem, postrzegany psychologiczny i rzeczywisty dystans pomiędzy konsumentem a muzycznym metawersum, postawa wobec twórczości występującego artysty oraz satysfakcja poznawcza z doświadczonych już wcześniej koncertów w metawersum. Zaprezentowane wnioski mogą stanowić podstawę do dalszej dyskusji na temat dobrych praktyk w zakresie wykorzystania nowych technologii przy organizacji występów muzycznych na żywo.