Czynniki kształtujące kulturę organizacyjną przedsiębiorstw wielonarodowościowych
Abstract
W pierwszej części pracy określono istotę kultury organizacyjnej oraz jej znaczenia społecznego i organizacyjnego. Zaprezentowano również zagadnienia dotyczące etyki biznesu. W rozdziale drugim przeanalizowano wybrane czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oddziałujące na kulturę organizacyjną. Przedstawiono trendy w zakresie wielokulturowości społeczeństw i organizacji, charakterystykę pokolenia wchodzącego na rynek pracy w XXI wieku, opisano najważniejsze przemiany ekonomiczne, polityczne i prawne, a także technologiczne. Szczególną uwagę zwrócono na ponadnarodowe, instytucjonalne narzędzia oddziaływania na organizacje, w tym na kwestie regulacji ochrony praw człowieka i społecznej odpowiedzialności biznesu. Scharakteryzowano ponadto przedsiębiorstwa
born global, zaznaczając w ten sposób ewolucję strategii współczesnych podmiotów gospodarczych. Istotnym uzupełnieniem rozważań było omówienie pojęć grupy społecznej w organizacji. Przedstawiono teorie związane z kształtowaniem się postaw indywidualnych i zbiorowych oraz interakcji międzyludzkich, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania interkulturowych zespołów pracowniczych. W drugiej części zaprezentowano metodykę badań przeprowadzonych przez autorkę od XI 2007 do III 2011 roku. Ponieważ celem prac badawczych było
zidentyfikowanie różnic kulturowych w obrębie określonych pojęć z etyki biznesu i kultury organizacyjnej, prowadzono badania (ankietowe i eksperymentalne) w Polsce, Wielkiej Brytanii, Indiach i Nigerii. Dodatkowo przeprowadzono wywiady z obywatelami Kanady, USA, Finlandii, Danii, Czech, Węgier, Bułgarii, Rosji itd. Ponadto
wykorzystano doświadczenia własne autorki z pracy w Holandii, Danii, Hiszpanii itp. W rozdziale trzecim opisano zakres czasowy, przedmiotowy i podmiotowy badań, przedstawiono zastosowane metody i techniki badawcze wraz z uzasadnieniem wyboru oraz wskazano szczegółowy harmonogram prac. Natomiast w rozdziale czwartym zaprezentowano wyniki badań zarówno z uwzględnieniem poszczególnych grup kulturowych, jak i porównaniem ich cech wspólnych i rozbieżności.
W rozdziale piątym sformułowano wnioski dotyczące możliwości opracowania i wdrożenia wzorca kulturowego jako fundamentu kultury
organizacyjnej przedsiębiorstw interkulturowych. Autorka zaprezentowała własną koncepcję pomiaru współczynnika interkulturowości organizacji z wykorzystaniem autorskiego narzędzia informatycznego, któremu nadała nazwę Aplikacja RIO. W rozdziale tym opisano zarówno podstawy metodyczne, jak i wspomniane narzędzie służące do prowadzenia tychże pomiarów. Przytoczono również przykładowe wyniki badań pilotażowych oraz sformułowano wytyczne dotyczące praktycznego
wykorzystania wskazanych pomiarów w przedsiębiorstwach.
Collections
- Monografie / Books [11]