Zachowania finansowe Polek: między konsumpcją a oszczędzaniem
Abstract
Behind Poland is already more than 20 years of experience in a free market economy. New, previously little or completely unknown institutions have guided Poles' financial decisions. In an increasingly consumerist model of society, how can Poles manage savings? What information guides rational choice? This article focuses on Polish women and the financial services available to them, and examines their current behavior. Opracowanie stanowi wkład do prowadzonych w ostatnich latach, analiz przemian społeczeństwa polskiego. Czy postawiona na początku okresu transformacji przez Annę Gizę (2012) teza o naszym braku kompetencji
do korzystania z usług finansowych, jest ciągle aktualna? Prowadzone do tej pory analizy zmian mentalności odnosiły się do społeczeństwa postrzeganego jako całość lub jego wybranych segmentów, jak przedsiębiorcy, menedżerowie czy robotnicy (Gilejko 2002). Natomiast rzadziej lub wcale były nią kobiety. Dopiero ostatnie lata w większym zakresie zaowocowały publikacjami poświęconymi tej problematyce (Kieżel, Smyczek 2012). Ze względu na poruszane zagadnienia w części teoretycznej pojawiają
się odwołania do wybranych badań nad zmianami mentalności ekonomicznej Polaków. Natomiast część empiryczna została oparta
głównie na informacjach pochodzących z raportów, poświęconych analizie wybranych aspektów funkcjonowania rynku finansowego
w Polsce, ze szczególnym naciskiem na doradztwo finansowe skierowane do kobiet. Jest to ten obszar zachowań, o którym w Polsce w porównaniu z innymi krajami europejskimi wiemy stosunkowo niewiele.