Oczekiwania przedsiębiorców branży hotelarskiej względem systemu kształcenia na poziomie wyższym
Abstract
Przeprowadzone badania dotyczyły oczekiwań sektora hotelarskiego względem programów nauczania w szkołach wyższych. Zbieżność oczekiwań przedsiębiorców branży turystycznej wskazuje, że odpowiedni kształt programów nauczania powinien sprzyjać elastyczności absolwentów i zapewniać trwałe utrzymywanie się na rynku pracy. Respondenci jednogłośnie podkreślają znaczenie i potrzebę kształcenia różnorodnych kompetencji społecznych, które sprzyjają podnoszeniu jakości obsługi gości, tworzą klimat przedsiębiorczości i kreatywności, decydują o elastyczności pracowników i efektywności ich pracy oraz zdolności do współdziałania i osiągania efektu synergii. Tymczasem te właśnie cechy i umiejętności wydają się szczególnie zaniedbane przez szkolnictwo wyższe. The research concerned the expectations of the hotel sector in relation to the system of higher education. The convergence of the expectations of entrepreneurs from the tourist industry indicates that the appropriate shape of the curricula should favor the flexibility of graduates and ensure employability. Respondents unanimously emphasize the importance and need to educate various social competences, which improve the quality of guest service, create an atmosphere of entrepreneurship and creativity, determine the flexibility of employees and the effectiveness of their work, and the ability to interact and achieve synergy. Meanwhile, these features and skills seem particularly neglected by higher education.