Spór o dostęp do dóbr kultury – czas na innowacyjne modele biznesowe
Streszczenie
Rewolucja technologiczna zainicjowała istotne zmiany w przemysłach kultury, szczególnie tych, które wytwarzają dobra informacyjne . Doszło do swego rodzaju konfliktu
pomiędzy konsumentami, którzy chcą mieć szeroki dostęp do dóbr kultury, a artystami
i producentami, którzy powinni być wynagradzani za swoje dzieła. Te ważne zmiany spowodowały powstanie nowych, działających w sieci modeli biznesowych, w których produkty kultury są dystrybuowane za darmo. Interesującą taksonomię tych modeli
zaproponował C . Anderson. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy zaproponowane przez niego "darmowe" modele biznesowe są równie efektywne w generowaniu odpowiednich przychodów
i zapewnianiu produkcji kolejnych dóbr kultury, co modele funkcjonujące w świecie
przedcyfrowym. Analiza dotyczy sześciu sektorów: wydawniczego, prasy, radia i telewizji, filmowego, muzycznego
oraz gier komputerowych .