Przenoszenie usług biznesowych opartych na wiedzy i tworzenie się ich skupisk – przypadek Polski
Streszczenie
Innowacje technologiczne i organizacyjne wywołują zmiany dostosowawcze w korporacjach transnarodowych, co prowadzi m.in. do przenoszenia wykonywania usług
biznesowych do zagranicznych lokalizacji oferujących korzystne walory lokalizacyjne.
To z kolei prowadzi do rozwoju skupisk usług biznesowych opartych na wiedzy jako
nowej kategorii klastrów. Skupiska te charakteryzują się dużą dostępnością wykwalifikowanych pracowników i relatywnie niskimi kosztami pracy. Usługi oparte na
wiedzy świadczone w tych skupiskach charakteryzują się średnią innowacyjnością
i utowarowieniem (standaryzacją). Analiza usług biznesowych przeniesionych do
Polski wskazuje, że rozwój tej działalności w ciągu ostatniej dekady jest znaczny. Duża
koncentracja usług biznesowych, szczególnie w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu,
świadczy o wykształceniu się skupisk usług biznesowych. Analiza tych skupisk nie
dostarcza jednoznacznych przesłanek umożliwiających uznanie ich za skupiska usług
biznesowych opartych na wiedzy, głównie z powodu niedostatecznej złożoności
i innowacyjności wykonywanych usług.