Reklama : pomiędzy informacją a manipulacją
Abstract
An advertisement affects consumer’s attitudes and behaviors – and therefore is a message, using all possible means and techniques to inform about the product and encourage its purchase. The ad helps to build a positive relationship between the consumer and the product. This happens due to the impact on emotions, the development of aesthetic experience and glorification of the product. We have to try products like something special, without which we are not able to function. Moreover, advertising affects the consumer through all sorts of ambiguity, understatement. This kind of treatment make it difficult for rational verification of advertising content. It is therefore important to take action to increase the awareness of consumers of how advertising affects their attitudes (and behavior) consumption. Reklama oddziałuje na postawy (zachowania) konsumpcyjne – i z tego względu jest komunikatem wykorzystującym wszelkie możliwe środki i techniki, aby poinformować o produkcie i zachęcić do jego zakupu. Reklama służy budowaniu pozytywnej relacji pomiędzy
konsumentem a produktem. Dzieje się to za sprawą oddziaływania na sferę emocji, budowania odpowiednich wrażeń estetycznych, gloryfikacji produktu, zamieniania go w coś szczególnego,
bez czego człowiek nie jest w stanie funkcjonować. Co więcej, reklama oddziałuje
na konsumenta poprzez różnego rodzaju niejednoznaczności, niedomówienia. Tego rodzaju zabiegi utrudniają racjonalną weryfikację treści reklamowych. Ważne jest zatem podejmowanie działań na rzecz uświadomienia konsumentom tego, w jaki sposób reklama oddziałuje na ich postawy (i zachowania) konsumpcyjne.