Innowacyjne modele biznesu jako strategia przetrwania niezaleŜnych obiektów hotelowych w warunkach polaryzacji rynku turystycznego
Streszczenie
W warunkach wysokiej konkurencji panującej na światowym rynku hotelarskim oraz
dominacji kapitałowej i marketingowej korporacji turystycznych, jedyną szansą zachowania niezależności pozasieciowych obiektów hotelowych jest wypracowanie modelu biznesowego opartego o rozpoznanie unikatowych potrzeb współczesnych nabywców i zarzucenie roli ogniwa (dostawcy
usług cząstkowych) w łańcuchu wartości korporacji transnarodowych międzynarodowych sieci hotelowych). Wymaga to innowacyjnego podejścia do funkcji obiektów hotelowych oraz włączenia nabywców w proces projektowania wartości.
Celem artykułu jest analiza wpływu zmian zachodzących po stronie podaży turystycznej na modele biznesu obiektów hotelowych. Ilustracją zmian jest studium przypadku obiektu Medical Park, który wypracował nowy model biznesowy i realizuje strategię koncentracji, zajmując niszę rynkową
pozostającą poza obszarem zainteresowania sieci hotelowych. Under the conditions of growing competition in the global hotel market as well as capital and
marketing dominance of global hotel chains, the only chance to keep the independence of local hotels is to reinvent the hotel business model. The new business model should be based on the recognition of the customers’ needs and changing consumer trends. The local hotels are to be perceived as the suppliers of new, unique services, not just the vendors of accommodation and catering.
The paper is aimed at the analysis of changes having place within the hospitality industry and their influence on the hotel business models. The case study of Medical Park – Riverside SPA exemplifies the way towards new business model and the strategy of concentration aimed at the specific needs of
new customers.