Innovation Strategies of Small and Medium Enterprises in Poland
Oglądaj/ Otwórz
Data
2011Autor
Wysocki, Jacek
Strychalska-Rudzewicz, Anna
Metadane
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The paper aimed, among others, at obtaining the answer to the questions whether the Polish
small and medium enterprises surveyed undertake planned activities in the field of
innovations and whether they apply, and with what frequency, strategies in innovation
activities. The empirical survey indicates that creating innovations is not a priority in the
companies surveyed. Much more frequently the enterprises declare competing on quality
aiming at the same time at decreasing the costs. On the base of the survey conducted it can be
concluded that functioning in the growing market and concentration on products of one
industry as well as possessing the research and development unit are the factors inducing
entrepreneurs to undertake more expansive innovative activities. Celem artykułu było m. in. uzyskanie odpowiedzi na pytanie czy badane małe i średnie
polskie przedsiębiorstwa innowacyjne podejmują planowe działania w zakresie innowacji
oraz czy stosują i z jaką częstotliwością strategie w działaniach innowacyjnych. Z badania
empirycznego wynika, że tworzenie innowacji nie jest priorytetem w analizowanych firmach.
W znacznie większym stopniu przedsiębiorstwa deklarują konkurowanie jakością, dążąc przy
tym do obniżenia kosztów. Na podstawie przeprowadzonego badania można sądzić, że
czynnikami skłaniającymi przedsiębiorców do bardziej ekspansywnych działań innowacyjnych są: funkcjonowanie na rynku wzrostowym i koncentracja na produktach
jednej branży oraz posiadanie komórki badawczo-rozwojowej.