Now showing items 1-20 of 1002

    • Behavioural location theory - evolution, tools and future 

      Pilewicz, Tomasz; Sabat, Wojciech (2018)
      Business location theory has al-ready been discussed in this journal in various contexts, for example in articles by H. Godlewska-Majkowska, K. Kuciński, A. Rutkowska-Górak, A. Kałowski. However, to our know- ledge, the ...
    • Region jako organizacja przedsiębiorcza w zarządzaniu strategicznym 

      Pilewicz, Tomasz (2012-02-12)
      Zagadnienia związane z przedsiębiorczością regionu oraz zarządzanie nim jako organizacją przedsiębiorczą znajdują się obecnie w centrum zainteresowań różnych nauk. Które spośród polskich ośrodków można zaliczyć do tej ...
    • Luka czynszowa a jakość życia gospodarstw domowych Europie Środkowo-Wschodniej 

      Czerniak, Adam; Jadach-Sepioło, Aleksandra; Kroszka, Jan; Rudzka, Izabela; Szelągowska, Anna (Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 2024)
      Celem opracowania jest analiza jakości życia w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej (EŚW) z perspektywy dostępności mieszkań. W tym celu przedstawiono wyniki zastosowania nowatorskiej metody pomiaru luki czynszowej (tj. ...
    • Tax Reliefs for Innovation after the Polish Deal− An Attractive Solution for Polish Entrepreneurs? A Pilot Study 

      Janiszewska, Magdalena; Janiszewski, Jan M. (2025-04-14)
      Aim: On 1 January 2022, “The Polish Deal” policy introduced a number of new tax reliefs regarding robotization, innovative employees and prototypes, which supplemented the current system of incentives for innovation and ...
    • Economic cooperation between Poland and Japan : macroeconomic and sectoral dimensions 

      Kowalski, Arkadiusz Michał; Weresa, Marzenna Anna; Tomeczek, Artur Franciszek; Napiórkowski, Tomasz Marcin; Danik, Lidia; Dzienis, Anna Maria; Lewandowska, Małgorzata Stefania; Daniłowska, Weronika; Honorata, Nyga-Łukaszewska; Agata, Kapturkiewicz; Flig, Kamil; Marszałkowski, Jakub (SGH Publishing House, 2025)
      The aim of the monograph is to comprehensively present the conditions, determinants, and prospects of economic cooperation between Poland and Japan, with a particular focus on selected sectors of the economy: cosmetics, ...
    • Sprawozdanie finansowe jako narzędzie efektywnej komunikacji spółki publicznej 

      Łazarowicz, Edyta (Oficyna Wydawnicza SGH, 2022)
      Głównym celem monografii jest przedstawienie problemu efektywnej komunikacji spółki publicznej z otoczeniem za pomocą sprawozdania finansowego oraz identyfikacja praktyk wybranych spółek w tym zakresie. W rozdziale pierwszym ...
    • Monetary Policy and Exchange Rate Dynamics in a Behavioral Open Economy Model 

      Kolasa, Marcin; Ravgotra, Sahil; Zabczyk, Pawel (2025-03)
      We analyze the implications of adding boundedly rational agents a la Gabaix (2020) to the canonical New Keynesian open economy model. We show that accounting for myopia mitigates several ``puzzling" aspects of the relationship ...
    • Sektory mobilności i logistyki w nowych ramach działania 

      Cichosz, Marzenna; Wolański, Michał; Tomanek, Robert; Pieriegud, Jana; Banaszyk, Piotr; Bąk, Monika; Liberadzki, Bogusław; Załoga, Elżbieta; Szymczak, Maciej; Czerliński, Mirosław; Grucza, Bartosz; Brach, Jarosław; Engelhardt, Juliusz; Hoszman, Adam; Marciszewska, Elżbieta; Liberadzki, Marcin; Zagrajek, Paweł; Dominik, Boniecki; Wilczyńska-Strawa, Agnieszka; Kawa, Arkadiusz; Witkowski, Jarosław (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza, 2024-09-15)
      Celem monografi jest nakreślenie kierunków zmian oraz przedstawienie dobrych praktyk z obszaru mobilności i logistyki, poszerzą wiedzę na temat aktualnej sytuacji, oraz zainspirują do kolejnych działań przybliżających nas ...
    • Smart and sustainable city management in Asia and Europe: A bibliometric analysis 

      Szczech-Pietkiewicz, Ewelina; Radło, Mariusz-Jan; Tomeczek, Artur F. (Routledge, 2023)
      The smart city concept, together with the growing importance of sustainable development goals, has a significant impact on city management. For this reason, our research aim is to explore the relationship between the areas ...
    • Monetary and fiscal policy in a two-country model with behavioral expectations 

      Brzoza-Brzezina, Michał; Galiński, Paweł; Makarski, Krzysztof (2025-03)
      We check how monetary and fiscal policies (in particular their open-economy dimensions) are affected by expectations being behavioral in the spirit of Gabaix (2020). We first show that the data strongly favor this setting ...
    • Elita majątkowa Warszawy lat siedemdziesiątych XX wieku 

      Wroński, Marcin (2023)
      Na podstawie źródeł administracyjnych z poboru jednorazowego podatku majątkowego w 1974 r. zidentyfi kowano najbogatszych mieszkańców Warszawy. Wartość ich majątków była mniejsza niż w wypadku elit II i III Rzeczypospolitej, ...
    • Reconfiguration of relations within the business ecosystem: response to the COVID-19 pandemic 

      Cygler, Joanna; Dębkowska, Katarzyna (2025-03-13)
      The crisis caused by the COVID-19 pandemic brought about abrupt changes to demand in many sectors, which resulted in the polarization of the market situation of enterprises. Some of them became big winners as demand ...
    • National culture as a factor in visitors’ evaluations of hotel services 

      Wąsowicz-Zaborek, Elżbieta (2025-02)
      This study investigates cross-cultural variations in perceptions of hotel services by analyzing online reviews of 3-, 4-, and 5-star hotels in Warsaw, drawing from a dataset of 11,089 reviews posted on Hotels.com. It adopts ...
    • Mapping Research on User-Generated Content in the Service Sector - A Bibliometric Analysis 

      Wąsowicz-Zaborek, Elżbieta (2023-09-17)
      The Web 2.0 era and the following phases of web development bring new challenges to businesses, but also new opportunities to establish and maintain relationships with market participants, indulge in direct contact with ...
    • Consumer choice determinants of online intermediary tourism platforms 

      Wąsowicz-Zaborek, Elżbieta (2022)
      The article investigates determinants of usage intention (IU) of online travel agencies’ (OTAs) services by consumers and their propensity for word-of-mouth (WOM). The determinants represent two groups of factors: (1) ...
    • Content analysis of hotel reviews as a quality management tool: Preliminary verification of the SERVQUAL scale 

      Wąsowicz-Zaborek, Elżbieta (2023)
      The purpose of this paper is to identify the main factors for the quality of hotel services and to verify the SERVQUAL measurement scale commonly used in the services sector. In order to achieve this goal, an innovative ...
    • Cultural Determinants of Social Media Use in World Markets 

      Wąsowicz-Zaborek, Elżbieta (2020)
      Research background: Ongoing globalization has led companies to operate on foreign markets and in consequence to recognize very different conditions especially in terms of sociocultural factors. The literature review ...
    • The Role of Fiscal Rules for Spending Multipliers in European Union Countries  

      Sznajderska, Anna; Torój, Andrzej; Chmura, Rafał (2025-02)
      "This paper focuses on the role of fiscal rules in shaping the macroeconomic effects of fiscal policy. We compare the fiscal multipliers across the European Union members and search for the drivers of their heterogeneity. ...
    • Monetary-Fiscal Forward Guidance 

      Kopiec, Paweł (2025-03)
      When central banks announce future interest rate cuts, the expected costs of servicing government debt decrease, freeing up additional resources in future budgets. This paper demonstrates that if the rational-expectations ...
    • Rola edukacyjna chutb w polskich meczetach: między polskością a muzułmańskością 

      Górak-Sosnowska, Katarzyna; Chudziak, Mateusz; Krotofil, Joanna (2024)
      Poland is a country where Muslims constitute a small minority. Although official and unofficial estimates differ significantly, the size of Muslim community does not exceed 0.5% of the total population. The institutionalized ...