Ranking szkół wyższych jako predyktor zatrudnialności
Streszczenie
Corocznie ukazujące się rankingi uczelni wyższych porządkują w pewnym sensieinformacje o systemie szkolnictwa wyższego, ale tworzone są z myślą o bieżącychanalizach, a w tym do podejmowaniu decyzji przez kandydatów na studia. Współ-istnienie ogólnopolskiego systemu monitorowania ekonomicznych losów absol-wentów skłania do zestawienia wyników wybranego rankingu z losami absolwen-tów. W artykule wykorzystano dane o wynikach rankingu w podziale na uczelniepubliczne i niepubliczne oraz dane ze wspomnianego systemu monitorowania.Celem prac było sprawdzenie, czy wybranie przez kandydatów na studia uczelnizajmujących czołowe miejsca w rankingu daje podstawy do przewidywania lepszej– niż w przypadku wyboru innej uczelni – sytuacji na rynku pracy w pięć lat pouzyskaniu dyplomu. Wskazano, że w przypadku uczelni publicznych ranking jestdobrym predyktorem w tym zakresie. W przypadku uczelni niepublicznych analizynie wskazały na istotnie lepszą sytuację absolwentów czołówki rankingu od absol-wentów pozostałych uczelni. The annual rankings of universities, in a sense, organize information about the
higher education system, but they are created with current analyzes in mind,
including decision-making by candidates for studies. The coexistence of a nationwide
system for monitoring the economic fate of graduates prompts us to compare
the results of the selected ranking with the fate of graduates. The article
uses data on the ranking results divided into public and private universities and
data from the above-mentioned monitoring system. The aim of the work was to
check whether the candidates' choice of universities with top rankings provides
grounds for predicting a better situation on the labor market than in the case of
choosing another university five years after obtaining a diploma. It was indicated
that in the case of public universities, the ranking is a good predictor in this
respect. In the case of non-public universities, the analyzes did not indicate a significantly
better situation for graduates at the top of the ranking than graduates
of other universities.




