Ranking szkół wyższych jako predyktor zatrudnialności
Streszczenie
Corocznie ukazujące się rankingi uczelni wyższych porządkują w pewnym sensie
informacje o systemie szkolnictwa wyższego, ale tworzone są z myślą o bieżących
analizach, a w tym do podejmowaniu decyzji przez kandydatów na studia. Współistnienie
ogólnopolskiego systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów
skłania do zestawienia wyników wybranego rankingu z losami absolwentów.
W artykule wykorzystano dane o wynikach rankingu w podziale na uczelnie
publiczne i niepubliczne oraz dane ze wspomnianego systemu monitorowania.
Celem prac było sprawdzenie, czy wybranie przez kandydatów na studia uczelni
zajmujących czołowe miejsca w rankingu daje podstawy do przewidywania lepszej
– niż w przypadku wyboru innej uczelni – sytuacji na rynku pracy w pięć lat po
uzyskaniu dyplomu. Wskazano, że w przypadku uczelni publicznych ranking jest
dobrym predyktorem w tym zakresie. W przypadku uczelni niepublicznych analizy
nie wskazały na istotnie lepszą sytuację absolwentów czołówki rankingu od absolwentów pozostałych uczelni.




