Wpływ kryzysu gospodarczego na metody zarządzania obiektami hotelowymi
Abstract
There are two main objectives of the presented study: the first one is to indicate the
influence of the global crisis on the condition of the Polish hotel sector. The second one is to indicate changes occurring in the hotel management practices in reaction to the current economic crisis. The research carried out in the Polish hotel sector in the years 2008-2010 confirmed that the economic situation and financial results of the Polish
hotels were influenced in both segments: business and leisure tourism as the result
of a decrease in corporate spending, as well as the wealth of individual tourists. The research
results presented in the paper allow the conclusion that hotel managers had undertaken different actions aimed at reducing the impact of the economic crisis. Some of
them decided to take advantage of the aid and experience of international hotel chains,
while other preferred to stay independent and sought to find the best practices using
the method of benchmarking and then adopting business process reengineering, lean
management practices and outsourcing of some hotel functions. Przedstawione badanie ukierunkowane jest na dwa główne cele: pierwszym jest wskazanie wpływu globalnego kryzysu na kondycję polskiego sektora hotelarskiego. Drugim jest wskazanie zmian zachodzących w praktyce zarządzania hotelem w odpowiedzi na obecny kryzys gospodarczy. Badania przeprowadzone w polskim sektorze hotelarskim w latach 2008-2010 potwierdziły, że wpływ na sytuację gospodarczą i wyniki finansowe polskich hoteli miały oba segmenty turystyki (biznesowa i wypoczynkowa). W przypadku turystyki biznesowej przyczyna leży w spadku wydatków przedsiębiorstw na podróże służbowe i cele reprezentacyjne. W turystyce wypoczynkowej - zmniejszenie wydatków gospodarstw domowych na konsumpcje swobodną. Przedstawione wyniki badań pozwalają stwierdzić, że zarządy obiektów hotelowych podjęły różne działania mające na celu zmniejszenie skutków kryzysu gospodarczego. Część z nich zdecydowała się skorzystać z pomocy i doświadczenia międzynarodowych sieci hotelowych (franczyza), podczas gdy inne wolały zachować niezależność i dążyły do znalezienia najlepszych praktyk za pomocą metody benchmarkingu, a następnie do przebudowy procesów biznesowych, praktyk lean management i outsourcingu niektórych usług. (angielski)