Zależność pomiędzy aktywnością naukową kadr akademickich a jakością kształcenia
Abstract
Analizy jakości kształcenia w szkołach wyższych często wiążą wysoką
jakość z aktywnością naukową pracowników jednostki prowadzącej studia. Opublikowanie
przez Narodowe Centrum Nauki zestawienia wnioskodawców w konkursach o granty
badawcze z lat 2013—2017, a jednocześnie dostępność informacji z ogólnopolskiego
systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów pozwalają na dokonanie
próby weryfikacji tej zależności. Zasadnicze wyniki analiz dotyczą uczelni, których jednostki
występowały o granty w zakresie nauk ekonomicznych. Prowadzone badania
wskazują na niezbyt silny, ale statystycznie istotny związek między zarobkami absolwentów
a aktywnością naukową kadr akademickich. The analyses of the quality of tertiary education are frequently in line with
scientific activity of academic teachers from the given university. Data regarding applications for research grants within 2013—2017 published by the National Center of Science
as well as data from the monitoring system of professional careers of graduates, allow to verify the above mentioned relationship. The main results of the analyses cover universities with the units that applied for grants in the field of economic science and are showing not strong but statistically significant correlation between the graduates incomes and activites of academic teachers.
Website of the publisher
https://stat.gov.pl/czasopisma/wiadomosci-statystyczne/#Collections

Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.