Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDoligalski, Tymoteusz
dc.contributor.authorGoliński, Michał
dc.contributor.editorDoligalski, Tymoteusz
dc.contributor.editorGoliński, Michał
dc.date.accessioned2024-06-14T10:11:59Z
dc.date.available2024-06-14T10:11:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPlatformy cyfrowe. Model biznesu, zastosowania, użytkownicy / red. Doligalski T., Goliński M., Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 2024.pl
dc.identifier.isbn978-83-8030-664-6pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12182/1292
dc.description.abstractW ciągu niespełna ćwierćwiecza platformy cyfrowe osiągnęły status dominujących podmiotów współczesnych gospodarek. Stało się tak, gdyż umożliwiają komunikację, współpracę, handel i rozrywkę na skalę globalną. Zyskując status technologii ogólnego zastosowania, sprawiły, że wiele z nich wykorzystujemy na co dzień. Nieustannie wywierają wpływ na funkcjonowanie rynków, przedsiębiorstw oraz konsumentów, zobowiązując dostawców i użytkowników do przestrzegania ustanowionych przez nie reguł. Ich oddziaływanie wykracza jednakże poza gospodarkę. Obejmuje bowiem także liczne aspekty współczesnego życia, w tym kulturę, politykę oraz codzienne nawyki zwykłych użytkowników. Najbardziej wpływowe z platform cyfrowych zajmują pozycję monopolistyczną lub dominującą w swoich branżach, a tym samym są jednymi z najdroższych i najbardziej zyskownych firm świata. Potęga platform budzi zarówno podziw, jak i rosnące obawy wśród pozostałych przedsiębiorstw, instytucji państwowych oraz użytkowników. Prowokuje również pytania badawcze dotyczące ich modelu biznesu, zastosowań w różnych kontekstach rynkowych oraz specyfiki rozwoju relacji z klientami. Tym właśnie problemom badawczym poświęcona jest niniejsza monografia. Składa się ona z 22 krótkich tekstów, przypominających formę akademickiej komunikacji określaną w świecie anglosaskim jako research letters. Teksty te koncentrują się na przedstawieniu głównej tezy, przy czym mniejszą uwagę poświęcają przeglądowi literatury. Umożliwiają tym samym szybkie zapoznanie się z różnorodnymi poglądami na temat platform, w sposób zwięzły, ale bogaty w treść. Ze względu na dużą liczbę współautorów reprezentujących różne dyscypliny i stosujących różnorodne metody badawcze, zrezygnowano z unifikacji terminologii oraz narzucania jednego sposobu myślenia o platformach. W ten sposób stworzono przestrzeń dla różnorodnych teorii i podejść praktycznych, co umożliwia lepsze zrozumienie wieloaspektowego charakteru platform cyfrowych. Takie podejście odpowiada również samemu modelowi platformy, w którym to dostawcy wnoszą zróżnicowane treści lub usługi, w przeciwieństwie do zintegrowanych łańcuchów wartości oferujących zazwyczaj węższy zakres zunifikowanych produktów.pl
dc.language.isopl
dc.publisherOficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawiepl
dc.rightsDozwolony użytek*
dc.subjectplatformy cyfrowepl
dc.subjectmodel biznesupl
dc.subjecte-commercepl
dc.subjecte-biznespl
dc.subjectgospodarka cyfrowapl
dc.subjectdigital platformsen
dc.subjectbusiness modelsen
dc.subjecte-commerceen
dc.subjecte-businessen
dc.subjectdigital economyen
dc.titlePlatformy cyfrowe. Model biznesu, zastosowania, użytkownicypl
dc.typebookpl
dc.contributor.organizationSzkoła Główna Handlowa w Warszawiepl
dc.description.edition1pl
dc.description.physical311pl
dc.identifier.urlpublisherhttp://wydawnictwo.sgh.waw.plpl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.