Internetowe platformy upowszechniania wiedzy jako narzędzie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów turystycznych
Streszczenie
Polish SMEs and tourism receiving areas have the potential to cooperate and compete by taking advantage of knowledge platforms founded on digital technologies and new relationships. The purpose of this paper is to share initial insights into tourism industry capacity building via flexibly delivered online
knowledge sharing. The paper adopts a collaborative learning network approach
to micro business capacity building and training. The data represent initial findings of the pilot project, involving a sample of 76 small mazovian tourism enterprises. It is suggested that fostering a culture of connectivity and trust
among SMEs to initiate knowledge sharing may offer a potential solution to the
possible loss of their competitive advantage. Wiedza staje się podstawą dywersyfikacji i dyferencjacji oferty MMSP i regionów turystycznych. Poziom ich konkurencyjności w dużej mierze zależy od rozwoju gospodarki sieciowej lub klastrów turystycznych, przy współudziale różnorodnych podmiotów i kształtowaniu partnerstwa publiczno-prywatnego. Realizacja tego postulatu wymaga oparcia na właściwej infrastrukturze technologicznej (informatycznej), ponieważ kreowanie produktu sieciowego wymaga
przekroczenia granic organizacyjnych, jakie normalnie dzielą poszczególne podmioty. Platforma wymiany wiedzy i dzielenia się doświadczeniem może się stać ważnym
narzędziem poprawy efektywności przedsiębiorstw turystycznych, wzmocnienia
ich pozycji konkurencyjnej, a pośrednio także konkurencyjności ORT. Rozwinięcie pozaszkoleniowych funkcji platformy (biuletyny informacyjne, baza danych, analiza trendów wyniki badań, narzędzia do współpracy i nawiązywania kontaktów gospodarczych) ułatwiłoby także tworzenie struktur sieciowych i klastrowych w regionach turystycznych, w których zazwyczaj relacje konkurencyjne
dominują nad kooperacyjnymi.