Samozatrudnienie absolwentów szkół wyższych jakopotencjalna miara ich przedsiebiorczości
Abstract
CEL NAUKOWY: Wcześniejsze badania dotyczące losów absolwentów różnych uczelni opierały
się na ankietach. Obecnie po pełnym wdrożeniu (w 2017 r.) systemu wykorzystującego połączone
dane POLon i ZUS (dostępne w raportach dotyczących ekonomicznych losów absolwentów dostępnych
na stronie www.ela.nauka.gov.pl) możliwe jest pogłębienie i poszerzenie badań. Celem
analiz w tym artykule jest weryfikacja hipotezy o związku kształcenia na danym kierunku studiów
z przedsiębiorczością absolwentów.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Dla weryfikacji sformułowanej wyżej hipotezy analizie poddano
dane dotyczące takich uczelni, których absolwenci roczników 2014 i 2015 byli odnotowani
jako samozatrudnieni w ponad 10%. Dla celów analizy sortowano i agregowano dane szczegółowe
dotyczące poszczególnych grup absolwentów.
PROCES WYWODU: Analiza objęła dane dotyczące roczników 2014 (w dwa lata po uzyskaniu
dyplomu) i 2015 (w rok po uzyskaniu dyplomu). Analizowano kierunki, które charakteryzują się
najwyższym działem samozatrudnionych i największą bezwzględną liczbą samozatrudnionych.
Analizowano także kierunki, których absolwenci są w istotnej części samozatrudnieni, a pojawiają
się na wielu uczelniach.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analizy dają podstawę do stwierdzenia, że w przypadku kierunków
związanych z obszarem nauk o zdrowiu samozatrudnienie nie ma związku z przedsiębiorczością,
lecz wynika ze „zwyczajowych praktyk w dziedzinie” lub nacisku potencjalnych pracodawców.
Natomiast w przypadku kierunków związanych z dziedziną nauk ekonomicznych studia kreują postawy
przedsiębiorcze, a także zawierają w swej naturze takie efekty kształcenia, które sprzyjają
podjęciu decyzji o samozatrudnieniu.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Z analiz wynika, że – w szczególności dla kierunków
z obszaru nauk o zdrowiu – właściwe byłoby wprowadzenie do zakładanych efektów kształcenia
takich elementów wiedzy i umiejętności, które sprzyjać będą podejmowaniu samozatrudnienia
i prowadzeniu działalności gospodarczej. RESEARCH OBJECTIVE: Previous researches regarding professional fate of alumni were based
on surveys. Since 2017 however the monitoring system using joined data from POLon and ZUS on
professional careers of graduates is implemented. Since then the data regarding professional fate
of alumni is gathered in the reports from the monitoring system of professional careers of graduates
(http://www.ela.nauka.gov.pl/). Therefore it was possible to prepare more detail analysis. The
aim of this study is to verify the hypothesis on correlation between the faculty chosen and entrepreneurship
of the graduates.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: To verify the above mentioned hypothesis it was
decided to analyse universities of which more than 10% graduates from years 2014 and 2015were
registered as self employed. For the sake of this study the detailed data on individual groups of
graduates was elaborated.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The scope of this study are years 2014 (two years after
graduation) and 2015 (one year after graduation). In the study the faculties with highest share of
self employed and highest absolute number of self employed were taken into consideration. The
faculties that are offered by several universities and of which graduates are in significant share self
employed were also included in this study.
RESEARCH RESULTS: The results of this study allow to come into conclusion that in case of medical
faculties the self employment has no correlation with entrepreneurship. It is however a common
practise typical for this field of science or pressure from potential employers. From the other hand,
in case of economic faculties, the universities are teaching how to be enterprising and giving knowledge
allowing to take a decision to become self employed.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: According to the study, in case
of the medical faculties it would to be advisable to include in the programmes subjects developing
ability to get self employed and run economic activities.