Artykuły w czasopismach naukowych / Journal articles
Przeglądaj według
Najnowsze pozycje
-
Ulgi podatkowe jako narzędzie wspierania konkurencyjności polskich przedsiębiorstw
(2024-05-22)The level of innovation and technological advancement is one of the internal determinants of a company’s competitiveness. It gave rise to legislative work aimed at supporting innovation and, therefore, strengthening the ... -
Podatek od towarów i usług jako przedmiot refleksji ekonomicznej – neutralność a finanse przedsiębiorstwa
(2023-10)Problematyka artykułu skupia się na wybranych aspektach dotyczących ekonomicznego i finansowego oblicza podatku od towarów i usług, ze szczególnym uwzględnieniem podatkowych uwarunkowań decyzji przedsiębiorstw. Stąd w ... -
Rozważania nad autorskim podejściem do pomiaru innowacyjności organizacji
(2023)Celem artykułu jest zaproponowanie autorskiego podejścia do pomiaru innowacyjności organizacji, które bazuje na porównaniu innowacyjności organizacji do poziomu innowacyjności wzorca i antywzorca, jak również przedstawienie ... -
Communicating concrete and abstract product attributes: the role of evaluation mode and inter-attribute trade-offs
(2024-01-25)Products advantageous in terms of concrete technical attributes (‘concrete-superior’ product options) are, in terms of abstract attributes, often evaluated lower than certain competitors’ ... -
Audyt wewnętrzny wobec programów etycznych
(2023-02-12)Artykuł wskazuje nowe szanse, jakie daje zmiana Globalnych Standardów Audytu Wewnętrznego w obszarze audytu programów etycznych. Zilustrowane zostały wyzwania w obszarze analizy poziomów dojrzałości etycznej organizacji ... -
Rewolucja cyfrowa w sądownictwie – przegląd obszarów i narzędzi wzmacniania efektywności wymiaru sprawiedliwości
(2020)Celem niniejszego artykułu jest analiza czynników wpływających na efektywność organizacyjną wymiaru sprawiedliwości przy wykorzystaniu rozwiązań informatycznych. W pierwszej części artykułu omówiono zagadnienie relacji ... -
Bezpieczny kredyt 2% oraz konto mieszkaniowe jako nowe instrumenty polityki mieszkaniowej w Polsce
(2023-12-30)Celem artykułu jest przedstawienie istoty zarówno bezpiecznego kredytu 2%, jak i konta mieszkaniowego oraz poszukiwanie odpowiedzi na pytanie badawcze, czy te dwa instrumenty wpłynęły na rynek nieruchomości mieszkaniowych ... -
Feminine vs. Masculine: Expectations of Leadership Styles in Hotels during the COVID-19 Pandemic
(2023-07-05)Tourism and hospitality were among the first sectors to be severely affected by the COVID-19 pandemic and are still recovering from the crisis. In the first wave of the COVID-19 pandemic, a package of precautionary measures ... -
The dis-matching effect: How argumentation type and message design influence persuasion for emerging technology products
(2023-08-11)Emerging technology products, like AI-driven goods or electric vehicles, have the potential to disrupt markets. However, little is still known about how to advance their adoption through advertising. Therefore, we conducted ... -
Understanding drivers of intrafirm coopetition: perspective of corporate groups
(2023)Purpose: Coopetition is ubiquitous in the economy, but managing effectively this type of relationship between firms remains a challenge for many organizations. This paper investigates the coopetition within corporate groups ... -
Online recommenders’ anthropomorphism improves user response to hedonic and benefit-based product appeals through the recommenders’ perceived ability to learn
(2023-06-30)Previous studies reveal the limited effectiveness of benefit-based and hedonic-based product recommendations provided by online recommenders, and recommender anthropomorphism is considered a remedy. This paper aims to ... -
The Effects of Expressing Empathy/Autonomy Support Using a COVID-19 Vaccination Chatbot: Experimental Study in a Sample of Belgian Adults
(2023-05)Background: Chatbots are increasingly used to support COVID-19 vaccination programs. Their persuasiveness may depend on the conversation-related context. Objective: This study aims to investigate the moderating role of ... -
The Relationship between Debt Capacity Base and Structural Risk: Evidence from the Warsaw Stock Exchange
(2020)Objective: The objective of this paper is to verify the hypothesis that there is a statistically significant correlation between the risk level determined on the basis of structural models and the value of the of debt ... -
Free Float in the Polish Capital Market and Its Importance for Investors
(2022)Theoretical background: Free float (hereinafter abbreviated as f.f.) refers to the ratio of shares held by small investors (less than 5%) to all shares in a company. f.f. investors are generally unrelated to each other or ... -
Is it better to communicate product information abstractly or concretely? The role of consumer product expertise and shopping-stage mindset
(2022-09-28)Purpose – This paper aims to investigate the effect of product-related description abstractness/concreteness on perceived trustworthiness and the role of consumer product expertise and shopping-stage mindset in the ... -
Zatrudnialność absolwentów szkół wyższych
(2022-03)W artykule zestawiono wartości względnego wskaźnika bezrobocia i względnego wskaźnika zarobków (ich wartości wyznaczane są i udostępniane w ogólnopolskim systemie monitorowania ekonomicznych losów absolwentów) dla wszystkich ... -
Relatywna premia płacowa jako efekt zmiany miejsca zamieszkania absolwentów studiów wyższych
(2022)Zmiana miejsca zamieszkania po uzyskaniu dyplomu ukończenia studiów wyższych jest jedną ze składowych szerokiego zagadnienia migracji wewnętrznych. Migracje osób z wyższym wykształceniem są przedmiotem wielu badań, ale nie ... -
Mechanizmy reakcji klientów na działania organizacji w gospodarce opartej na wiedzy
(2018)Na podstawie dostępnych w literaturze modeli oraz wyników empirycznych z zakresu zachowań konsumenckich przeanalizowano, w jaki sposób zjawiska konsumpcyjne związane z gospodarką opartą na wiedzy (GOW) mogą wpływać na ... -
Self-relevance diminishes the effectiveness of importance and trustworthiness cues in consumer response to online product-related messages
(2022)The existing literature suggests that people rely less on norms and conventions when the context is more relevant to them. On that account, the paper proposes that the self-relevance of response to an online product ... -
There is no smoke without fire: How frequency information and the experience attribution make negative online restaurant reviews more harmful
(2022)The paper proposes and evidences that a more frequent mentioning of a service issue in an online restaurant review makes the readers blame the restaurant more for the issue. This inside attribution, in turn, may worsen the ...