Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRocki, Marek
dc.date.accessioned2019-01-14T10:12:18Z
dc.date.available2019-01-14T10:12:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationRocki M. Czy nowe kierunki studiów są dowodem na innowacyjność szkół wyższych? e-Mentor, 2018, nr 3, str. 14-21pl
dc.identifier.issn1731-6758pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12182/637
dc.description.abstractW artykule weryfikowana jest hipoteza stwierdzająca, że tworzenie nowych kierunków studiów w szkołach wyższych w rzeczywistości ma źródła inne niż rzetelne analizy zapotrzebowania wykazywanego przez pracodawców na rynku pracy. Podano analizę zasad tworzenie kierunków studiów, powody ich tworzenia wskazywane przez uczelnie, wskazując między innymi na skutki dla finansowania szkół wyższych. Poprzez przykłady wskazano na kreatywność uczelni w wykorzystaniu zmian w prawie wprowadzonych nowelizacją Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i wykorzystanie szansy, jaką stworzyła likwidacja listy kierunków studiów, tworzonej przez ministra i oddanie kompetencji w tym zakresie uczelniom. Analizy wskazują, że nie wszystkie nowe kierunki tworzone były w związku z rzeczywistymi innowacjami dotyczącymi merytorycznego doskonalenia (unowocześniania) programów studiów zapisywanych w efektach kształcenia.pl
dc.description.abstractIn this article, we verify the hypothesis that the creation of new fields of studies at the institutions of higher education is caused by factors other than thorough analysis of the needs demonstrated by employers at the job market. The author analyzes the rules of creating new degrees and the goals of their creation presented by colleges, pointing out in particular to the consequences it bears for financing the institutions of higher education. We demonstrate, through examples, the creativity of colleges and universities in harnessing the legal changes introduced by the new bill, The Law on Higher Education. That transpires, particularly, in exploiting the opportunities created by erasure of the list of degrees, which used to be made by the minister and ceding the authority in this area to the universities. The analysis shows that the creation of new areas of study not necessarily leads to a meritorious improvement (modernization) of the course of studies. That is particularly visible in declared educational outcomes.en
dc.language.isopl
dc.rightsDozwolony użytek*
dc.subjectkierunek studiówpl
dc.subjectinnowacyjnośćpl
dc.subjectkosztochłonność studiówpl
dc.subjectfield of studyen
dc.subjectinnovativnessen
dc.subjectcost effectivenessen
dc.titleCzy kreowanie nowych kierunków studiów jest dowodem na kreatywność szkół wyższych?pl
dc.title.alternativeAre new fields of study indicative of innovative character of higher education institutions?en
dc.typearticlepl
dc.description.number3pl
dc.description.physical14 - 21pl
dc.description.volume75pl
dc.identifier.eissn731-7428pl
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15219/em75.1358pl
dc.title.journale-Mentorpl
dc.identifier.urlpublisherhttp://www.e-mentor.edu.pl/czasopismo/najnowszy-numerpl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.