Show simple item record

dc.contributor.authorCichosz, Marzenna
dc.date.accessioned2019-04-04T08:27:14Z
dc.date.available2019-04-04T08:27:14Z
dc.date.issued2018-12
dc.identifier.citationCichosz M., Digitalization and Competitiveness in the Logistics Service Industry, "e-mentor", 2018, nr 5, s. 73-82en
dc.identifier.issn1731-6758en
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12182/697
dc.description.abstractThis study aims to present changes that are taking place in the market of logistics services as a result of the development of digital technologies and show their influence on the business models of logistics service providers. In her research, the author applied Porter’s 5 forces model as a theoretical framework for the analysis in the area of innovation and technology in logistics. The study uses the deduction method. This is a conceptual paper based on the analysis of secondary materials, i.e., examples of innovative logistics solutions, reports of research agencies and consulting companies, and literature studies. The results of the analysis show that we are dealing with the digital transformation of the logistics service industry (not digital destruction). Technologies like sensors, robots, automation, cloud computing, data analysis, 3D printing, autonomous vehicles, artificial intelligence, digital twins or blockchain technology supplement but not replace the real world of logistics by providing customers with higher logistics service value.en
dc.description.abstractNiniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie zmian, które zachodzą na rynku usług logistycznych w wyniku rozwoju technologii cyfrowych i określenie konsekwencji jakie niesie technologia dla modeli biznesu operatorów logistycznych. Ramy teoretyczne analizy stanowi model pięciu sił Portera, na który nałożono badania prowadzone w obszarze innowacji i technologii w logistyce. Praca powstała w oparciu o analizę materiałów wtórnych, tj. raportów agencji badawczych i firm konsultingowych oraz studia literaturowe. W badaniu wykorzystano metodę dedukcji. Wyniki analizy pokazują, że mamy do czynienia z cyfrową transformacją branży usług logistycznych (nie cyfrową destrukcją). Realny świat przepływów logistycznych zostaje uzupełniony (nie zastąpiony) światem wirtualnym, w którym sensory, roboty, automatyzacja, chmura obliczeniowa (cloud), analiza danych, druk 3D, autonomiczne pojazdy, sztuczna inteligencja, cyfrowe bliźniaki czy technologia block chain pozwalają dostarczyć klientom usługi logistyczne wyższej wartości.pl
dc.language.isoen
dc.rightsDozwolony użytek*
dc.subjectdigitalizationen
dc.subjectdigital transformationen
dc.subjectlogistics service provider (LSP)en
dc.subjectcompetitive analysisen
dc.subjecthybrid business modelen
dc.titleDigitalization and Competitiveness in the Logistics Service Industryen
dc.typearticleen
dc.description.number5en
dc.description.physical73-82en
dc.identifier.doi10.15219/em77.1392.en
dc.title.journale-mentorpl
dc.identifier.urlpublisherhttp://www.e-mentor.edu.plen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Dozwolony użytek
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.