Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKluza, Krzysztof
dc.contributor.authorDziemianowicz, Ryta
dc.date.accessioned2020-07-14T06:27:52Z
dc.date.available2020-07-14T06:27:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationKluza, K., Dziemianowicz, R., Analysis of the debt repayment periods of local governments in Poland in the years 2007-2016, " Studia Regionalne i Lokalne", 2019, nr 2, s. 5-18en
dc.identifier.issn1509-4995en
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12182/874
dc.description.abstractAs a consequence of the global financial crisis which began in 2008, the amount of debt of the local government sector in OECD countries has remarkably increased. In Poland, the debt of local governments has started to fall gradually after reaching its peak in nominal terms in 2014. In this article, we examine how the ability of local governments to repay their debts changed over the 2007-2016 period. The analysis reveals that, despite their considerable nominal indebtedness, local governments had already returned to a strong debt repayment capacity at the end of 2016, observed formerly at the end of 2009. However, at the end of 2016, one in eight local governments has become overindebted in terms of their repayment capacity, despite the rigorous statutory debt limits imposed in Poland. The most worrying situation is in towns with county rights: in 33% of these entities, the debt repayment period is estimated at longer than 15 years. This category represents 33% of Poland’s population, and therefore it is of a systemic importance.en
dc.description.abstractW konsekwencji światowego kryzysu zapoczątkowanego w 2008 r. zadłużenie sektora jednostek samorządu terytorialnego w krajach OECD znacząco wzrosło. W Polsce nominalne zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego osiągnęło najwyższą wartość w 2014 r. W niniejszym artykule analizowane są zmiany w zdolności do spłaty zadłużenia przez jednostki samorządu terytorialnego w latach 2007-2016. Przeprowadzona analiza ukazuje, że mimo wysokiego zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego odbudowały przestrzeń do jego obsługi do poziomu z przełomu lat 2009/2010. Wszelako na koniec 2016 r. co ósma jednostka samorządu terytorialnego ma zbyt wysokie zadłużenie, biorąc pod uwagę generowane nadwyżki operacyjne. Najmniej korzystna sytuacja występuje w miastach na prawach powiatu, gdzie co trzeci podmiot ma szacowany ponad 15-letni horyzont spłaty swego zadłużenia.pl
dc.language.isoen
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdebt repayment perioden
dc.subjectlocal governmenten
dc.subjectoperating surplusen
dc.subjectpublic debten
dc.subjectokres spłaty długupl
dc.subjectjednostki samorządu terytorialnegopl
dc.subjectnadwyżka operacyjnapl
dc.subjectdług publicznypl
dc.titleAnalysis of the debt repayment periods of local governments in Poland in the years 2007-2016en
dc.title.alternativeAnaliza okresu spłaty zadłużenia polskich jednostek samorządu terytorialnego w latach 2007–2016pl
dc.typearticleen
dc.contributor.organizationWarsaw School of Economicsen
dc.contributor.organizationUniversity of Białystoken
dc.description.number2en
dc.description.physical5-18en
dc.identifier.doi10.7366/1509499527601en
dc.title.journalStudia Regionalne i Lokalnepl
dc.identifier.urlpublisherhttp://studreg.uw.edu.pl/pl/index.php?#homeen


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe