Wpływ pandemii na strategie innowacji realizowane przez przedsiębiorstwa w Polsce
Abstract
Od wielu lat obserwuje się rosnące znaczenie innowacji we współczesnej gospodarce, co wymusza na przedsiębiorstwach przyjmowanie bardziej strategicznej orientacji na innowacje. Dominująca logika wskazuje, że należy zwiększać innowacyjność przedsiębiorstwa, co przekłada się na większą zdolność tworzenia oraz wdrażania różnych innowacji, a w konsekwencji wzmacnia jego przewagę konkurencyjną. Ważne jest więc posiadanie właściwej strategii innowacji, która określa, jakie oraz w jaki sposób będą tworzone innowacje w przedsiębiorstwie, a także ważne jest podejście do ich komercjalizacji. Strategia innowacji, jak każda inna strategia, podlega jednak licznym przeobrażeniom odpowiadając na zmiany w potencjale innowacyjnym przedsiębiorstwa oraz szanse i zagrożenia płynące z otoczenia. Niewątpliwie, wybuch pandemii związanej z rozpowszechnianiem się wirusa SARS-CoV-2 jest zewnętrznym zagrożeniem (choć dla części przedsiębiorstw pandemia jest szansą rozwojową), które ma znaczący wpływ na przedsiębiorstwa na całym świcie, w tym także na ich strategię innowacji. Celem badania przedstawionego w niniejszym rozdziale jest więc zidentyfikowanie zmian w strategiach innowacji dużych przedsiębiorstw w Polsce, które nastąpiły w odpowiedzi na wybuch globalnej pandemii. Cel ten został zrealizowany w badaniu empirycznym na próbie 74 podmiotów zatrudniających powyżej 250 osób, które w latach 2016–2020 wprowadziły co najmniej jedną innowację. W kolejnych częściach rozdziału omówiono pojęcie i rodzaje strategii innowacji oraz ich zmiany w odpowiedzi na zagrożenia płynące z otoczenia przedsiębiorstw, a na końcu przedstawiono wyniki badania empirycznego.
Website of the publisher
https://wydawnictwo.sgh.waw.plCollections
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.