Misselling consumer awareness study – Circumstances surrounding the occurence of misselling
View/ Open
Date
2021-06Author
Martysz, Czesław Bartłomiej
Rakowski, Jan Piotr
Metadata
Show full item recordAbstract
Misselling is the sale of financial services that do not meet the needs of consumers or in the
manner or the way they are sold, which is not appropriate to the nature of those services. The first aim of
this article is to characterise the misselling phenomenon and present the most important circumstances
surrounding its occurrence. The second aim is to examine the level of consumers’ awareness and
knowledge of misselling and to show way to protect against misselling, among which the most important
postulate is to increase the level of consumers’ financial education. The promotion of financial education
could improve consumers’ sense of security, improve the degree of adjustment of financial services to
consumer requirements, strengthen the awareness of the assistance that consumers can receive from public
institutions and positively contribute to the activity of Poles on the financial market. Misselling to sprzedaż usług finansowych, które nie spełniają potrzeb konsumentów lub sposób ich sprzedaży, który nie odpowiada charakterowi tych usług. Pierwszym celem artykułu jest scharakteryzowanie zjawiska missellingu oraz przedstawienie najważniejszych okoliczności towarzyszących jego występowaniu. Drugim celem jest zbadanie poziomu świadomości i wiedzy konsumentów na temat missellingu oraz wskazanie sposobów ochrony przed missellingiem, wśród których najważniejszym postulatem jest zwiększenie poziomu edukacji finansowej konsumentów. Upowszechnienie edukacji finansowej może zwiększyć poczucie bezpieczeństwa konsumentów, poprawić stopień dostosowania usług finansowych do wymagań konsumentów, wzmocnić świadomość pomocy, jaką konsumenci mogą uzyskać od instytucji publicznych oraz pozytywnie wpłynąć na aktywność Polaków na rynku finansowym.