Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKachniewska, Magdalena
dc.contributor.editorWielgórska-Leszczyńska, Joanna
dc.contributor.editorMatusewicz, Michał
dc.date.accessioned2023-10-05T12:33:35Z
dc.date.available2023-10-05T12:33:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKachniewska M., Open data jako czynnik konkurencyjności regionów turystycznych – stan badań i przykłady wdrożeń. W: 30 lat w naukach społecznych : nowe myśli i idee / red. Wielgórska-Leszczyńska J., Matusewicz M., Warszawa, 2023.pl
dc.identifier.isbn978-83-8030-613-4pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12182/1178
dc.description.abstractEkonomia doświadczeń od ponad 20 lat stanowi element analiz na gruncie badań nad turystyką, ale jej nowy wymiar – oparty o technologie cyfrowe – pozostaje słabo rozpoznanym obszarem badań. Tymczasem rozpowszechnienie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) stworzyło nowe możliwości wzmacniania doświadczeń turystycznych i konkurencyjności regionów. Barierą pozostaje ograniczona dostępność danych stanowiących podstawę innowacji cyfrowych w turystyce. Celem niniejszego rozdziału jest weryfikacja stanu badań naukowych poświęconych zastosowaniu otwartych danych (OD) w turystyce oraz identyfikacja przykładów innowacji opartych na OD, które poprzez kształtowanie doświadczeń turystycznych i zrównoważenie zarządzania regionem turystycznym wpływają na jego konkurencyjność. W rozdziale omówiono implikacje OD dla zarządzania regionem i sformułowano trzy hipotezy odwołujące się do pierwszych rozwiązań opartych na zastosowaniu OD w turystyce: (H1) wykorzystanie OD umożliwi rozwój innowacyjnych usług ICT, które staną się źródłem nowych doświadczeń turystycznych; (H2) zachowania użytkowników nowych technologii, odzwierciedlone w danych cyfrowych, umożliwiają predykcję i reagowanie na zachowania turystów w czasie rzeczywistym, co zwiększa poziom bezpieczeństwa i staje się źródłem doświadczeń turystycznych; (H3) rozpoznanie nawyków konsumentów umożliwia relokację strumieni ruchu turystycznego i formułowanie zindywidualizowanych komunikatów promocyjnych.pl
dc.description.abstractThe experience economy has been an element of analysis in tourism research for over 20 years, but its new dimension - based on digital technologies - remains a poorly explored area of research. Meanwhile, the spread of information and communication technologies (ICT) has created new opportunities to strengthen tourism experiences and regional competitiveness. The limited availability of data constituting the basis for digital innovation in tourism remains a barrier. The aim of this chapter is to verify the state of research on the use of open data (OD) in tourism and to identify examples of OD-based innovations that, by shaping tourist experiences and sustainable management of a tourist region, influence its competitiveness. The chapter discusses the implications of OD for regional management and formulates three hypotheses referring to the first solutions based on the use of OD in tourism: (H1) the use of OD will enable the development of innovative ICT services, which will become a source of new tourist experiences; (H2) the behaviors of users of new technologies, reflected in digital data, enable prediction and response to tourists' behavior in real time, which increases the level of safety and becomes a source of tourist experiences; (H3) identifying consumer habits allows for the relocation of tourist traffic flows and the formulation of individualized promotional messages.en
dc.description.abstractLa economía de la experiencia ha sido un elemento de análisis en la investigación turística durante más de 20 años, pero su nueva dimensión, basada en las tecnologías digitales, sigue siendo un área de investigación poco explorada. Mientras tanto, la difusión de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) ha creado nuevas oportunidades para fortalecer las experiencias turísticas y la competitividad regional. La limitada disponibilidad de datos que constituyen la base de la innovación digital en el turismo sigue siendo una barrera. El objetivo de este capítulo es verificar el estado de la investigación sobre el uso de datos abiertos (DO) en el turismo e identificar ejemplos de innovaciones basadas en DO que, al dar forma a las experiencias turísticas y la gestión sostenible de una región turística, influyen en su competitividad. El capítulo analiza las implicaciones del DO para la gestión regional y formula tres hipótesis referidas a las primeras soluciones basadas en el uso del DO en el turismo: (H1) el uso del DO permitirá el desarrollo de servicios TIC innovadores, que se convertirán en una fuente de nuevas experiencias turísticas; (H2) los comportamientos de los usuarios de las nuevas tecnologías, reflejados en datos digitales, permiten predecir y responder al comportamiento de los turistas en tiempo real, lo que aumenta el nivel de seguridad y se convierte en fuente de experiencias turísticas; (H3) la identificación de hábitos de consumo permite relocalizar los flujos de tráfico turístico y formular mensajes promocionales individualizados.es
dc.description.abstractL’économie de l’expérience est un élément d’analyse dans la recherche touristique depuis plus de 20 ans, mais sa nouvelle dimension – fondée sur les technologies numériques – reste un domaine de recherche peu exploré. Parallèlement, la diffusion des technologies de l'information et de la communication (TIC) a créé de nouvelles opportunités pour renforcer les expériences touristiques et la compétitivité régionale. La disponibilité limitée des données constituant la base de l’innovation numérique dans le tourisme reste un obstacle. L'objectif de ce chapitre est de vérifier l'état de la recherche sur l'utilisation des données ouvertes (OD) dans le tourisme et d'identifier des exemples d'innovations basées sur la DO qui, en façonnant les expériences touristiques et la gestion durable d'une région touristique, influencent sa compétitivité. Le chapitre discute des implications de la DO pour la gestion régionale et formule trois hypothèses se référant aux premières solutions basées sur l'utilisation de la DO dans le tourisme : (H1) l'utilisation de la DO permettra le développement de services TIC innovants, qui deviendront une source de de nouvelles expériences touristiques ; (H2) les comportements des utilisateurs des nouvelles technologies, reflétés dans les données numériques, permettent de prédire et de réagir en temps réel au comportement des touristes, ce qui augmente le niveau de sécurité et devient une source d'expériences touristiques ; (H3) l'identification des habitudes de consommation permet de relocaliser les flux touristiques et de formuler des messages promotionnels individualisés.fr
dc.description.abstractDie Erlebnisökonomie ist seit über 20 Jahren ein Analyseelement in der Tourismusforschung, ihre neue Dimension – basierend auf digitalen Technologien – bleibt jedoch ein wenig erforschtes Forschungsgebiet. Mittlerweile hat die Verbreitung von Informations- und Kommunikationstechnologien (IKT) neue Möglichkeiten zur Stärkung des Tourismuserlebnisses und der regionalen Wettbewerbsfähigkeit geschaffen. Ein Hindernis bleibt die begrenzte Verfügbarkeit von Daten, die die Grundlage für digitale Innovationen im Tourismus bilden. Ziel dieses Kapitels ist es, den Stand der Forschung zum Einsatz von Open Data (OD) im Tourismus zu überprüfen und Beispiele für OD-basierte Innovationen zu identifizieren, die durch die Gestaltung touristischer Erlebnisse und nachhaltiges Management einer Tourismusregion deren Wettbewerbsfähigkeit beeinflussen. Das Kapitel diskutiert die Auswirkungen von OD auf das Regionalmanagement und formuliert drei Hypothesen, die sich auf die ersten Lösungen beziehen, die auf dem Einsatz von OD im Tourismus basieren: (H1) Der Einsatz von OD wird die Entwicklung innovativer IKT-Dienste ermöglichen, die zu einer Quelle von werden werden neue touristische Erlebnisse; (H2) das Verhalten der Nutzer neuer Technologien, das sich in digitalen Daten widerspiegelt, ermöglicht eine Vorhersage und Reaktion auf das Verhalten von Touristen in Echtzeit, was das Sicherheitsniveau erhöht und zu einer Quelle touristischer Erlebnisse wird; (H3) Die Identifizierung von Konsumgewohnheiten ermöglicht die Verlagerung touristischer Verkehrsströme und die Formulierung individualisierter Werbebotschaften.de
dc.description.abstractL’economia dell’esperienza è un elemento di analisi nella ricerca turistica da oltre 20 anni, ma la sua nuova dimensione – basata sulle tecnologie digitali – resta un ambito di ricerca poco esplorato. Nel frattempo, la diffusione delle tecnologie dell’informazione e della comunicazione (TIC) ha creato nuove opportunità per rafforzare le esperienze turistiche e la competitività regionale. La disponibilità limitata di dati che costituiscono la base per l’innovazione digitale nel turismo rimane un ostacolo. Lo scopo di questo capitolo è verificare lo stato della ricerca sull’uso dei dati aperti (OD) nel turismo e identificare esempi di innovazioni basate su OD che, modellando le esperienze turistiche e la gestione sostenibile di una regione turistica, influenzano la sua competitività. Il capitolo discute le implicazioni dell’OD per la gestione regionale e formula tre ipotesi riferite alle prime soluzioni basate sull’uso dell’OD nel turismo: (H1) l’uso dell’OD consentirà lo sviluppo di servizi ICT innovativi, che diventeranno fonte di nuove esperienze turistiche; (H2) i comportamenti degli utenti delle nuove tecnologie, riflessi nei dati digitali, consentono di prevedere e rispondere al comportamento dei turisti in tempo reale, il che aumenta il livello di sicurezza e diventa fonte di esperienze turistiche; (H3) L'identificazione delle abitudini di consumo consente la ricollocazione dei flussi di traffico turistico e la formulazione di messaggi promozionali individualizzati.it
dc.description.abstractЭкономика впечатлений является элементом анализа в исследованиях туризма уже более 20 лет, но ее новое измерение – основанное на цифровых технологиях – остается малоизученной областью исследований. Между тем, распространение информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) создало новые возможности для укрепления туристического опыта и региональной конкурентоспособности. Ограниченная доступность данных, составляющих основу цифровых инноваций в туризме, остается барьером. Цель этой главы – проверить состояние исследований по использованию открытых данных (ОД) в туризме и выявить примеры инноваций на основе ОД, которые, формируя туристический опыт и устойчивое управление туристическим регионом, влияют на его конкурентоспособность. В главе обсуждаются последствия ОД для регионального управления и формулируются три гипотезы, относящиеся к первым решениям, основанным на использовании ОД в туризме: (H1) использование ОД позволит развивать инновационные услуги ИКТ, которые станут источником новый туристический опыт; (H2) поведение пользователей новых технологий, отраженное в цифровых данных, позволяет прогнозировать и реагировать на поведение туристов в режиме реального времени, что повышает уровень безопасности и становится источником туристических впечатлений; (H3) выявление потребительских привычек позволяет перемещать туристические потоки и формулировать индивидуальные рекламные сообщения.ru
dc.description.abstract20多年来,体验经济一直是旅游研究分析的一个要素,但其基于数字技术的新维度仍然是一个尚未充分探索的研究领域。 与此同时,信息和通信技术(ICT)的传播为加强旅游体验和区域竞争力创造了新的机遇。 构成旅游业数字创新基础的数据有限仍然是一个障碍。 本章的目的是验证旅游业中开放数据 (OD) 使用的研究状况,并确定基于 OD 的创新示例,这些创新通过塑造旅游体验和旅游区的可持续管理来影响其竞争力。 本章讨论了 OD 对区域管理的影响,并针对基于在旅游业中使用 OD 的第一个解决方案提出了三个假设:(H1) OD 的使用将促进创新 ICT 服务的发展,这将成为新的旅游体验; (H2) 新技术用户的行为反映在数字数据中,可以实时预测和响应游客的行为,从而提高安全水平并成为旅游体验的来源; (H3) 识别消费者习惯可以重新调整旅游流量并制定个性化的促销信息。other
dc.language.isopl
dc.publisherOficyna Wydawnicza SGHpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectopen datapl
dc.subjectturystykapl
dc.subjectrynek turystycznypl
dc.subjectcyfryzacjapl
dc.subjectotoczenie cyfrowe turystykipl
dc.subjectopen dataen
dc.subjecttourismen
dc.subjecttourism marketen
dc.subjectdigitalisationen
dc.subjecttourism digital ecosystemen
dc.titleOpen data jako czynnik konkurencyjności regionów turystycznych – stan badań i przykłady wdrożeńpl
dc.typebooksectionpl
dc.contributor.organizationSzkoła Główna Handlowa w Warszawiepl
dc.description.editionIpl
dc.description.physical207-227pl
dc.title.container30 lat w naukach społecznych : nowe myśli i ideepl
dc.identifier.urlpublisherhttp://wydawnictwo.sgh.waw.plpl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe