Przeglądaj Czasopisma SGH / SGH Journals według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 105
-
Aleksander Konstanty Ivánka (1904-1975)
(2011-10)The article reflects on the life and career of the late Hungarian-Polish economist and journalist Aleksander Konstanty Ivánka (1904-1975), with a special focus on his work during the period between the two world wars. A ... -
Analiza samozatrudnienia wśród absolwentów polskich uczelni z roku 2014
(2017)Jedną z charakterystyk absolwentów polskich uczelni rocznika 2014 zawartych w raportach "Ekonomiczne aspekty losów absolwentów" (dalej ELA) jest informacja o osobach samozatrudnionych (www.absolwenci.nauka.gov.pl, dane z ... -
Aspekty monokulturowe pomocowej choroby holenderskiej
(2017)Artykuł obejmuje teoretyczne rozważania dotyczące zagrożeń wynikających ze zjawiska choroby holenderskiej wywołanej przez pomoc rozwojową. Stanowią one pretekst do ukazania ekstremalnego stadium „pomocowej” choroby ... -
Autostrady na Euro 2012
(2013)Decyzja o organizowaniu w Polsce Euro 2012 była wyzwaniem w sferze rozbudowy infrastruktury gospodarczej. Budowa autostrad stała się przykładem licznych problemów, które zwiększały koszty i powodowały opóźnienia w realizacji ... -
Behavioral additionality: the role of cooperation with research institutions in fostering technological maturity of enterprises
(2022)The main aim of the article is to examine how cooperation with research institutions influences technological maturity of enterprises. It is accompanied with the additional aim, which is to assess the role of innovation ... -
Behavioural location theory - evolution, tools and future
(2018)Business location theory has al-ready been discussed in this journal in various contexts, for example in articles by H. Godlewska-Majkowska, K. Kuciński, A. Rutkowska-Górak, A. Kałowski. However, to our know- ledge, the ... -
Bezrobocie w Polsce w latach 1918-2018
(2018)Artykuł stanowi syntetyczne omówienie i analizę zjawiska bezrobocia w trzech okresach – Drugiej Rzeczypospolitej, Polski Ludowej oraz Trzeciej Rzeczypospolitej. Bezrobocie w Polsce w całym badanym okresie było konsekwencją ... -
Bohater reklamowy, czyli, jak budować wiarygodność w reklamie
(2013)Artykuł jest wynikiem przeglądu literatury przedmiotu, dotyczącej przekazu reklamowego, perswazji, wpływu społecznego itp. Wychodząc od założenia, że bohater wiarygodny to osoba, którą można obdarzyć zaufaniem i/lub, która ... -
Business location decision: the behavioural aspect in empirical research
(2019-09-04)The behavioural location theory helps to understand business location decisions which are not explained in the perfect rationality paradigm. In this article, we survey empirical research on business location decisions which ... -
Can Islam be Cool? Emerging Islamic Consumer Culture
(2012)In the paper the author challenges the stereotypical image of Islamic culture as being repressive and hostile to consumerism. Using variety of examples, the author describes the multifold process of consumer culture ... -
Charakterystyka i metryki oceny efektywności spółek działających w modelu SaaS
(2018)This paper describes an innovative business model called software-as-a-service (SaaS), in which the product (software) is licensed on a subscription and the source code of the software is stored and used in the provider’s ... -
Competitiveness of Polish enterprises in relation to the potential of cloud computing
(2017)Enterprises seek for possibilities to limit the costs and for areas that stimulate the level of innovation. Both of these aspects can be effectively supported by application of cloud computing, without a simultaneous need ... -
Consumer choice determinants of online intermediary tourism platforms
(2022)The article investigates determinants of usage intention (IU) of online travel agencies’ (OTAs) services by consumers and their propensity for word-of-mouth (WOM). The determinants represent two groups of factors: (1) ... -
Consumer choice determinants of online intermediary tourism platforms
(2022-06)The article investigates determinants of usage intention (IU) of online travel agencies’ (OTAs) services by consumers and their propensity for word-of-mouth (WOM). The determinants represent two groups of ... -
CSR and Financial Performance: The Case of Polish Small and Medium Manufacturers
(2014)The paper explores the hypothesized link between involvement in social responsibility and financial performance. In particular, it looks at this relationship among Polish small and medium manufacturing companies that ... -
Czego dowiadujemy się z dorobku laureatów nagrody Antynobla w kontekście rozwoju ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu i jakości?
(2021)Celem artykułu jest scharakteryzowanie dorobku laureatów nagrody Antynobla z lat 1991– 2021 w kontekście rozwoju ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu i jakości. Posłużono się w tym celu przeglądem materiałów źródłowych ... -
Czy kreowanie nowych kierunków studiów jest dowodem na kreatywność szkół wyższych?
(2018)W artykule weryfikowana jest hipoteza stwierdzająca, że tworzenie nowych kierunków studiów w szkołach wyższych w rzeczywistości ma źródła inne niż rzetelne analizy zapotrzebowania wykazywanego przez pracodawców na rynku ... -
Czy wynagradzanie sygnalistów poprawi skuteczność whistleblowingu oraz wykrywalność nieprawidłowości?
(2023-11)The still unimplemented EU Directive 2019/1937 of October 23, 2019 (known as the Whistleblower Directive) in Poland imposes a series of obligations on businesses related to the protection of whistle-blowers, including the ... -
Determinants of choosing a business model in small and medium-sized enterprises
(2018-11)In the face of continuous changes in the business environment both in local markets and worldwide, we need adequate elements of a business model that would allow enterprises to compete and help them generate market value. ... -
Digitalization and Competitiveness in the Logistics Service Industry
(2018-12)This study aims to present changes that are taking place in the market of logistics services as a result of the development of digital technologies and show their influence on the business models of logistics service ...