Bohater reklamowy, czyli, jak budować wiarygodność w reklamie
Abstract
Artykuł jest wynikiem przeglądu literatury przedmiotu, dotyczącej przekazu reklamowego, perswazji, wpływu społecznego itp. Wychodząc od założenia, że bohater wiarygodny to osoba, którą można obdarzyć zaufaniem i/lub, która posiada wiedzę na dany temat, ostatnią część opracowania stanowi prezentacja wniosków dotyczących prawidłowości w zastosowaniu tego rodzaju bohatera reklamowego. Częściej w reklamie występuje przeciętny konsument, który zna produkt z własnego doświadczenia, niż ekspert, który ma na temat produktu wiedzę wynikającą z jego profesji. Jako przeciętny konsument częściej pojawia się kobieta, która przemawia za pośrednictwem argumentacji emocjonalnej, niż mężczyzna, który wykorzystuje głównie argumentację racjonalną. Jak ekspert częściej występuje mężczyzna, który odwołuje się przede wszystkim do swojej wiedzy, zdobywanego doświadczenia zawodowego, niż kobieta, wspierana jest dodatkowo odwołaniem do instytucji naukowej, stowarzyszenia. The article is the result of the review of the literature concerning advertising, persuasion, social infuence, etc. A hero is someone reliable that can be trusted and/or who has knowledge on the subject. In conclusion the text presents methods in which that kind of character is used in advertisements. An average consumer who knows the product from his personal experience is more often a main character of an ad than a professional who is highly knowledgeable because of his training and work. Ads usually present an emotional woman as an average consumer and rational man as an expert with knowledge and experience backed with afiliation with scientific institutions and associations.