Internacjonalizacja w gospodarce współdzielenia (sharing economy)
Streszczenie
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest pokazanie roli platform internetowych
w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw zaliczanych do sharing economy,
utożsamianej ze stymulowanym digitalizacją bezpośrednim udostępnianiem
i wymianą między sobą niewykorzystanych i potencjalnych zasobów.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym
jest analiza internacjonalizacji w kontekście rozwoju sharing economy. W opracowaniu
zastosowano analizę tekstów źródłowych i metodę opisową.
PROCES WYWODU: W pracy skoncentrowano się na określeniu: przyczyn
rozwoju sharing economy, kluczowej roli platform internetowych w działalności
przedsiębiorstw w sharing economy oraz miejsca platform w procesie ich
internacjonalizacji.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych w tym celu analiz
wynika, że digitalizacja biznesu i jego otoczenia tworzy dobre warunki rozwoju
gospodarki współdzielenia, w której funkcjonują zarówno małe, jak i duże
przedsiębiorstwa, i ogranicza bariery wejścia na rynki międzynarodowe poprzez
wykorzystanie platform internetowych. Pozwala to na usprawnianie tradycyjnej
gospodarki oraz jej uzupełnianie o nowe formy, także w zakresie internacjonalizacji.
W przypadku KTN sprowadza się to do kopiowania przedsięwzięć
dotychczas realizowanych na własnym rynku lub włączania do swej działalności
start-upów w różnych częściach świata.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Podjęta problematyka nie
wyczerpuje mnogości problemów z nią związanych. Stanowi przyczynek do
dyskusji na temat przesłanek, specyfiki i kierunków rozwoju internacjonalizacji
przedsiębiorstw zaliczanych do sharing economy, w warunkach upowszechniania
się tego relatywnie nowego zjawiska (brak badań teoretycznych i empirycznych).
Jednocześnie dogłębnego badania wymaga ocena, czy zmiana relacji z partnerami
biznesowymi w wyniku ekspansji międzynarodowej może doprowadzić
przedsiębiorstwa zaliczane dotychczas do sharing economy do działań poza obszarem
typowym dla sharing economy.
Kolekcje
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.