Wpływ digitalizacji kanałów dystrybucji na strukturę rynku usług pośrednictwa turystycznego
Abstract
Digitalizacja kanałów dystrybucji oraz rozwój sprzedaży elektronicznej i mobilnej (e-commerce i m-business) zmieniły tryb zawierania transakcji rynkowych, co silnie wpłynęło na strukturę pośrednictwa turystycznego. Celem niniejszego opracowania jest analiza czynników i barier digitalizacji
usług agentów turystycznych w Polsce oraz zmian struktury rynku pośrednictwa turystycznego. Artykuł ma charakter
teoretyczno-empiryczny, odwołuje się do literatury i wybranych wyników badań postrzegania celowości i atrakcyjności elektronicznych kanałów dystrybucji przez ich użytkowników (przedsiębiorców i turystów). Digital delivery of travel and tourism services and the development of e-commerce and m-commerce have dramatically restructured
global tourism value chain and undermined the role of travel intermediaries. The main goal of the research paper is to analyse potential and drivers of digital delivery of tourism services in Poland and to explore the process of disintermediation and re-intermediation within the tourism market. The paper is of theoretical and empirical character: it identifies tourism experts’ and entrepreneurs’ opinions on the usability and development potential of digital delivery in Poland. Its main thesis is the inevitability of the decrease in the number and importance of Polish travel agencies according to the model of Western European and American tourism markets. On the basis of the respondents opinions and the literature review the potential quality transformation of the
tourism intermediation market were outlined: new entities emergence, new forms of partnership and industries interpenetration,
new data analysis capabilities and tourism trends forecasting.
Website of the publisher
http://www.e-mentor.edu.pl/Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Big Data Analysis jako zrodlo przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw i regionów turystycznych
Kachniewska, Magdalena (2014)Purpose. Identification of the potential of Big Data Analysis (BDA) as a source of competitive advantage in the tourism market. Method. A review of literature was first adapted in order to estimate the significance of ... -
Efekty ekonomiczne turystyki w Polsce w latach 2011-2012 na podstawie rachunku satelitarnego
Kachniewska, Magdalena; Dziedzic, Ewa; Skalska, Teresa; Łopaciński, Krzysztof (2015)Purpose. To present the economic effects of tourism based on the results of the tourism satellite account (TSA) for Poland. Methods. The analysis of the results of two editions of TSA for Poland: the full version of 2011 ... -
Uwarunkowania skuteczności funkcjonowania regionalnych organizacji turystycznych w Polsce w formule klastrów turystycznych
Kachniewska, Magdalena; Fedyk, Wojciech (2016)W artykule przedstawiono wyniki analizy wybranych determinant egzo- i endogenicznych wpływających na możliwość skutecznego funkcjonowania regionalnych organizacji turystycznych w Polsce w formule klastrów turystycznych, ...