Typologia projektów zarządzanych przez uczelnie wyższe w Polsce
Abstract
Uczelnie wyższe to instytucje, które realizują jednocześnie wiele projektów,
charakteryzujących się często złożonością, która wynika z przenikania się dwóch
sfer: edukacyjnej i operacyjnej (Karpiuk i Świętoniowska 2017). Jednocześnie brakuje
informacji na temat dobrych praktyk i standardów zarządzania projektami
przez uczelnie wyższe w Polsce. Jak wskazuje wiele modeli dojrzałości projektowej
(w tym m.in. OGC Project Management Maturity Model; Portfolio, Programme
and Project Management Maturity Model; Prince2 Maturity Model), pierwszym
etapem na drodze do osiągnięcia poziomu ciągłego doskonalenia się jest identyfikacja
realizowanych projektów). W literaturze pojawia się wiele klasyfikacji,
które mogą posłużyć do zidentyfikowania projektów w danej organizacji (Strojny
i Baran 2013). Nie ma natomiast typologii projektów, która uwzględniałaby specyfikę
uczelni wyższych. Brak identyfikacji wszystkich projektów w organizacji
prowadzi do pominięcia poszczególnych pozycji kosztów, powielania zakresu działań
z innymi projektami, ignorowania kluczowych szans i zagrożeń w fazie definiowania
projektu oraz utraty wiedzy i doświadczeń projektowych. Rozpoznanie
realizowanych projektów jest pierwszym krokiem na drodze do poprawy efektywności
zarządzania nimi poprzez możliwość łączenia ich w programy projektów w celu uzyskania efektu synergii oraz umożliwienia przepływu wiedzy i doświadczeń
między poszczególnymi kierownikami projektów. Rozpoznanie projektów
w organizacji jest również kluczowe z perspektywy utworzenia systemu zarządzania
projektami, który dopasowany jest do specyfiki danej uczelni. Z kolei ustrukturyzowane
procesy zarządzania projektami i ich ciągłe doskonalenie zwiększają
prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu realizowanych projektów.
Celem badania jest zatem stworzenie szczegółowej typologii projektów realizowanych
przez uczelnie wyższe w Polsce w oparciu o dokładną i pogłębioną analizę
literatury fachowej oraz materiały publikowane przez instytucje publiczne.
Wstępna analiza literatury fachowej wykazała, że - choć temat zarządzania projektami
doczekał się już bardzo kompleksowego opracowania, publikacje na temat
zarządzania projektami w środowisku uczelni wyższych mają charakter fragmentaryczny,
a przedstawione w nich rozważania koncentrują się często na przykładzie
funkcjonowania jednej, wybranej instytucji. Jednocześnie uczelnie wyższe to organizacje
multiprojektowe, które poza działalnością bieżącą prowadzą również wiele
niejednorodnych projektów. Celem badania jest zatem wzbogacenie dostępnej literatury
o specyfikację zarządzanych przez uczelnie projektów
Website of the publisher
http://wydawnictwo.sgh.waw.plCollections
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.