Wpływ korporacji transnarodowych na kształt współczesnego rynku turystycznego
Abstract
Polaryzacja rynku turystycznego, spowodowana ekspansją korporacji transnarodowych, wywołuje istotne przeobrażenia w zakresie dynamiki konkurencji i zmienia uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw. Korporacje turystyczne decydują o wielkości i kierunku przepływu strumieni ruchu turystycznego oraz o strukturze podaży. Ze względu na szczególne cechy popytu turystycznego przeobrażenia te wywierają wpływ na konkurencyjność miast i regionów, a w regionach słabiej rozwiniętych gospodarczo prowadzą do rozwoju tzw. kolonizacji turystycznej i monokultury turystycznej. Celem opracowania jest identyfikacja wymienionych zjawisk oraz wskazanie wpływu, jaki dominacja korporacji transnarodowych wywiera na pozycję małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) turystycznych w warunkach globalizacji. The study seeks to investigate the new configurations and management techniques used by transnational corporations (TNC) and their influence on the contemporary tourism market. Information technologies allow important players in the global value chain to achieve and capture productivity gains and respond to the pressure of financial markets for increased return on invested capital. The possibilities of managing similar effectiveness is much beyond the possibilities on SMEs. These capabilities are used by TNC to outsource and downsize some of their in-house activities whilst still managing them as components of the company value chain. In such circumstances SMEs get their only chance to survive.