Nowy paradygmat marketingu usług agroturystycznych jako efekt rozwoju komunikacji społecznościowej
Abstract
The purpose of this paper is to summarize the contribution of the theme issue on the future impact of social media on marketing practices and its influence on rural tourism offer creation and promotion. Seven common themes were identified: the importance of user-generated content, users’ opinion reliability, regional variances of social media use, the importance of identity, the growing use of mobile access, the importance of measurement and big data use for marketing purposes. On this basis the new marketing paradigm is formulated and some new material is added to enhance the original discussions within the articles in this issue. The discussion of the main themes provides insight into social media for practitioners and provides directions for future research. Dynamiczny rozwój mediów połecznościowych (MS), w powiązaniu z charakterem i nawykami zakupowymi współczesnego prosumenta wymuszają gruntowne zmiany w sposobie postrzegania komunikacji rynkowej przedsiębiorstw agroturystycznych, kształtowania relacji z nabywcami i każą zweryfikować pojmowanie funkcji nadawcy i odbiorcy komunikatów. Można postawić tezę, że dawne sposoby kształtowania oferty agroturystycznej, a także promocji, dystrybucji i tworzenia podstaw lojalności klientów, tracą na znaczeniu na rzecz nowych rozwiązań, których tempo zmian musi nadążać za innowacyjnością MS, stanowiących naturalne środowisko funkcjonowania współczesnego konsumenta.