Towards the infomediation in tourism
Abstract
The purpose of the study is to analyse the changing role of tourism intermediaries in the distribution chain. Globalisation and the development of ICTs have undoubtedly changed both business practices and strategies as well as industry structures. They are also creating new rules governing competition within the tourism market.
However, the idea of disintermediation to which e-commerce specialists often refer does not necessarily mean distruction of travel intermediaries. By examining their traditional functions one can demonstrate that current
Internet trends go beyond disintermediation in tourism. Emerging new Internet players are being joined by entirely new types of intermediaries, leading to the radical restructuring of tourism value nets. Celem badania jest analiza zmieniającej się roli pośredników turystycznych w łańcuchu dystrybucji. Globalizacja i rozwój ICT niewątpliwie zmieniły zarówno stosowane praktyki biznesowe i sposoby formułowania strategii, jak i całe struktury branżowe. Tworzą również nowe zasady regulujące konkurencję na rynku turystycznym.
Jednak idea disintermediation (eliminacji pośrednictwa), do której często odnoszą się specjaliści e-commerce, niekoniecznie oznacza rozproszenie pośredników podróży. Badając ich tradycyjne funkcje można wykazać, że obecne trendy internetowe wykraczają poza dezintermediację w turystyce. Pojawiającym się nowym graczom internetowym towarzyszą zupełnie nowe rodzaje pośredników, co prowadzi do restrukturyzacji sieci wartości turystycznych.