Umiędzynarodowienie branży fonograficznej
Streszczenie
Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw, zgodnie z teorią biznesu międzynarodo-
wego, może przybierać postać: eksportu, porozumień kooperacyjnych oraz zagranicz-
nych inwestycji bezpośrednich . Wszystkie trzy wymienione formy umiędzynarodowienia
były obecne w branży fonograficznej właściwie od początku jej istnienia, czyli od prze-
łomu XIX i XX wieku . Podobnie jest, jeśli chodzi o globalizację, której branża ta pod-
legała właściwie już od chwili swoich narodzin na przełomie obu stuleci, włączając się
tym samym w pierwszą falę tego zjawiska . Obecnie może się wydawać, że za sprawą
Internetu dostęp do muzyki jest jeszcze łatwiejszy i tańszy, również na poziomie ponad-
narodowym . Tymczasem, ze względu na ograniczenia w zakresie prawa autorskiego,
legalna dystrybucja muzyki w formie cyfrowej poddana jest większym restrykcjom, niż
ma to miejsce w przypadku dystrybucji nośników fizycznych . Można więc uznać, że
prawdziwie globalny wymiar ma wyłącznie nielegalna dystrybucja plików cyfrowych
z muzyką, prowadzona w Internecie bezpośrednio przez konsumentów.