Czy kreowanie nowych kierunków studiów jest dowodem na kreatywność szkół wyższych?
Streszczenie
W artykule weryfikowana jest hipoteza stwierdzająca, że tworzenie nowych kierunków studiów w szkołach wyższych w rzeczywistości ma źródła inne niż rzetelne analizy zapotrzebowania wykazywanego przez pracodawców na rynku pracy. Podano analizę zasad tworzenie kierunków studiów, powody ich tworzenia wskazywane przez uczelnie, wskazując między innymi na skutki dla finansowania szkół wyższych. Poprzez przykłady wskazano na kreatywność uczelni w wykorzystaniu zmian w prawie wprowadzonych nowelizacją Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i wykorzystanie szansy, jaką stworzyła likwidacja listy kierunków studiów, tworzonej przez ministra i oddanie kompetencji w tym zakresie uczelniom. Analizy wskazują, że nie wszystkie nowe kierunki tworzone były w związku z rzeczywistymi innowacjami dotyczącymi merytorycznego doskonalenia (unowocześniania) programów studiów zapisywanych w efektach kształcenia. In this article, we verify the hypothesis that the creation of new fields of studies at the institutions of higher education is caused by factors other than thorough analysis of the needs demonstrated by employers at the job market. The author analyzes the rules of creating new degrees and the goals of their creation presented by colleges, pointing out in particular to the consequences it bears for financing the institutions of higher education. We demonstrate, through examples, the creativity of colleges and universities in harnessing the legal changes introduced by the new bill, The Law on Higher Education. That transpires, particularly, in exploiting the opportunities created by erasure of the list of degrees, which used to be made by the minister and ceding the authority in this area to the universities. The analysis shows that the creation of new areas of study not necessarily leads to a meritorious improvement (modernization) of the course of studies. That is particularly visible in declared educational outcomes.
Strona wydawnictwa
http://www.e-mentor.edu.pl/czasopismo/najnowszy-numerKolekcje
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.