Marketing - między koncentracją na kliencie a orientacją na interesariuszy
Abstract
Marketing, mimo swojej ponad stuletniej tradycji, pozostaje dziedziną stosunkowo
młodą o nieukształtowanej jeszcze w pełni tożsamości i podlegającą ciągłemu
rozwojowi. Celem rozważań jest przedstawienie jednego z możliwych kierunków
tego rozwoju, który jak na to wskazują zachodzące w obrębie marketingu zmiany,
będzie polegał na stopniowym przechodzeniu od koncentracji na kliencie do orientacji
na interesariuszy. Takie poszerzenie perspektywy pociągnie za sobą istotne
implikacje zarówno w sferze badawczej, jak i w odniesieniu do roli marketingu
w praktyce gospodarczej. Pomoże jeszcze silniej zaakcentować wymiar społeczny
marketingu jako procesu, którego uczestnikami i beneficjentami są różne grupy
interesariuszy. Artykuł ma charakter koncepcyjny. Marketing, despite its more than centennial tradition, has been a relatively young domain with still not fully fledged identity and subject to continuous development. An aim of considerations is to present one of the possible directions of that development which, as the ongoing changes within marketing indicate, will consist in a gradual shift from the focus on the customer to the orientation on stakeholders. Such an extension of the perspective will entail essential implications both in the research sphere and in relation to the role of marketing in economic practice. It will help to ever stronger emphasise the social dimension of marketing as the process whose participants and beneficiaries are various groups of stakeholders. The article is of the conceptual nature.
Website of the publisher
http://old.ibrkk.pl/Collections

Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.