The innovative dimension of environmental certificates in companies activity
Abstract
Innovations such as launching a new product on the market, implementing a new technology, process or organizational improvement in an enterprise play a particular role in development of enterprises. In other words, these innovations are the most effective source of the growth of a firm’s value and its market success. However, innovations should draw on knowledge and core competences created in a firm in order that they could appear in the firm and then become the source of its competitive advantage. Under the above-mentioned conditions, the fast development of new sectors and markets as well as creation of a new value for clients is really possible and efficient in the competitive environment. Therefore, the core competences seem to be the powerful enablers stimulating innovations which result in a company’s growth on the particular market, thereby proving existence of the interdependence between enterprise’s competences and its innovative activities. W niniejszym artykule przedmiotem dyskusji uczyniono wskazanie innowacyjnego charakteru certyfikatów ekologicznych w odniesieniu do przedsiębiorstw, zwracając jednocześnie uwagę, iż ich posiadanie ma istotny wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa w kategorii podmiotu społecznie i ekologicznie odpowiedzialnego, co może pozytywnie rzutować na wizerunek środowiskowy oraz wyniki finansowe. W efekcie, przedsiębiorstwa decydujące się na implementację tego typu ekoinnowacji marketingowych wykazują się nie tylko, tak potrzebną obecnie, aktywnością innowacyjną, ale i przyczyniają się do świadomego działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, gdyż w zakresie swojego rozwoju kwestie środowiskowe traktują na równi z biznesowymi