Innowacyjność grup kapitałowych w Polsce
Abstract
Innowacyjność jest postrzegana jako jeden z głównych czynników wzrostu i rozwoju współczesnych organizacji oraz jedno z najważniejszych źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej. Nie dziwi więc, że coraz więcej podmiotów wykazuje zainteresowanie tworzeniem oraz wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, a badacze na całym świecie dążą do lepszego zrozumienia czym jest innowacyjność, jakie są jej przejawy, determinanty oraz efekty. Rozdział, jak i przedstawione w nim wyniki badania, wpisują się więc w dyskusję dotyczącą innowacyjności organizacji, szczególnie w obszarze istoty innowacyjności oraz jej pomiaru.
W zarządzaniu, innowacyjność jest analizowana zarówno na poziomie całej organizacji jak i również na poziomie wewnątrzorganizacyjnym (m.in. zespołów, grup pracowniczych i wewnątrzkorporacyjnych sieci) oraz międzyorganizacyjnym, choć wydaje się, że najrzadziej jest ona analizowana w kontekście złożonych organizacji jakimi są grupy kapitałowe. Rozdział koncentruje się więc na grupach kapitałowych, a badanie, którego wyniki zostały przedstawione w rozdziale, miało na celu określenie poziomu innowacyjności grup kapitałowych w Polsce. Cel ten zostały zrealizowane w badaniu empirycznym na próbie 121 grup kapitałowych przy wykorzystaniu metody CATI.
Rozdział składa się z trzech części. W pierwszej części o charakterze teoretycznym omówiono istotę innowacyjności organizacji oraz różne podejście do jej pomiaru. W drugiej części zostały przedstawione podstawy metodyczne przeprowadzonego postępowania badawczego, natomiast w trzeciej części o charakterze empirycznym przedstawiono oraz omówiono wyniki badania.
Website of the publisher
https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/publikacje/Documents/037_000_teoretyczne_i_praktyczne_aspekty_w_naukach_ekonomicznych.pdfCollections
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.