Analiza wybranych wskaźników sfery cyfrowej i finansowej w polskim sektorze bankowym w latach 2014-2018
Abstract
Cel: Ustalenie poziomu wybranych wskaźników zmian w sferze aktywności cyfrowej
klientów oraz wskaźników finansowych w sektorze bankowym.
Metodyka badań: W artykule przeprowadzono analizę wybranych wskaźników finansowych polskiego sektora bankowego za lata 2014–2018 w zestawieniu z wybranymi
wskaźnikami charakteryzującymi zachowania klientów banków w środowisku cyfrowym.
Wykorzystując skumulowany wskaźnik średniorocznego wzrostu (CAGR) badanych zjawisk, stwierdzono wysoki poziom korelacji, przeprowadzono też analizę na podstawie
modelu regresji liniowej. Analizę wzbogacono, określając stan realizowanych strategii
finansowania działalności z wykorzystaniem modelu wewnętrznej stopy zwrotu oraz
modelu stopy wzrostu zrównoważonego.
Wyniki badań: Stwierdzono silną korelację dodatnią między wybranymi skumulowanymi
wskaźnikami średniorocznego wzrostu (CAGR) sfery cyfrowej i finansowej oraz duże
znaczenie wskaźników sfery cyfrowej. Polski sektor bankowy w badanym okresie realizował umiarkowanie konserwatywną strategię finansowania, zaobserwowano niższy wzrost
przychodów niż aktywów i spadek wartości wskaźników ROE i ROA.
Wnioski: Dalsza cyfryzacja polskiego sektora bankowego wymaga większych środków
finansowych. Dynamika zmian zachowań w sferze cyfrowej jest nieproporcjonalnie wyższa niż osiąganych wyników finansowych. Realizowane umiarkowane strategie finansowania działalności są nieadekwatne do zmian wybranych zachowań klientów w sferze
cyfrowej. Proces dostosowania banków do postaw cyfrowych klientów należy uznać za
kapitałochłonny. Postępuje kompresja marży, przychody rosną wolniej od aktywów.
Wkład w rozwój dyscypliny: Zintegrowana analiza czynników behawioralnych i wyników
finansowych w ujęciu sektorowym (sektor bankowy), zapewniająca możliwość prognozowania na podstawie zdefiniowanej funkcji regresji liniowej przyszłych wybranych
wskaźników w sferze cyfrowej i finansowej, możliwość przewidywania zapotrzebowania
na zewnętrzne źródła finansowania w badanym sektorze. Objective: To determine the level of selected indicators of changes in digital activity of
clients relative to financial indicators achieved by the banking sector.
Research Design & Methods: The article presents an integrated analysis of selected financial indicators of the Polish banking sector for 2014–2018 in comparison with selected
indicators characterising the behaviour of bank customers in the digital environment.
Based on the cumulative average annual growth rate (CAGR) of the phenomena under
study, a high level of correlation was established and an analysis based on a linear regression model was performed. The analysis was enriched by determining the status of business financing strategies that have been implemented. This was done by using the internal
rate of return model and the sustainable growth rate model.
Findings: There is a strong positive correlation between selected cumulative indicators of
average annual growth (CAGR) of the digital and financial spheres with the leading role
of indicators of the digital sphere. During the period studied, the Polish banking sector
implemented a moderately conservative financing strategy. There was a lower increase
in revenues than assets, while ROE and ROA both fell.
Implications/Recommendations: Further digitization of the Polish banking sector will
require investment. Behaviour in the digital sphere has changed to a disproportionately
greater extent than the actual financial results achieved. Moderate financing strategies are
inadequate in relation to changes in selected customer behaviours in the digital sphere. The process of banks adapting to their clients’ digital attitudes and taste will require
significant outlays. At the same time, margins are compressing, while revenues are growing more slowly than assets.
Contribution: This integrated analysis of behavioural factors and financial results by
sector (banking sector) enables linear regression-based forecasting of future selected
indicators in the digital and financial spheres. It also enables the scope of the demand for
external sources of financing to be forecast for these sectors.