Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCirin, Piotr
dc.date.accessioned2023-05-16T10:47:29Z
dc.date.available2023-05-16T10:47:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationCirin P., Analiza wybranych wskaźników sfery cyfrowej i finansowej w polskim sektorze bankowym w latach 2014–2018, "Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie", 2019, nr 5(983), s. 89-108pl
dc.identifier.issn1898-6447pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12182/1074
dc.description.abstractCel: Ustalenie poziomu wybranych wskaźników zmian w sferze aktywności cyfrowej klientów oraz wskaźników finansowych w sektorze bankowym. Metodyka badań: W artykule przeprowadzono analizę wybranych wskaźników finansowych polskiego sektora bankowego za lata 2014–2018 w zestawieniu z wybranymi wskaźnikami charakteryzującymi zachowania klientów banków w środowisku cyfrowym. Wykorzystując skumulowany wskaźnik średniorocznego wzrostu (CAGR) badanych zjawisk, stwierdzono wysoki poziom korelacji, przeprowadzono też analizę na podstawie modelu regresji liniowej. Analizę wzbogacono, określając stan realizowanych strategii finansowania działalności z wykorzystaniem modelu wewnętrznej stopy zwrotu oraz modelu stopy wzrostu zrównoważonego. Wyniki badań: Stwierdzono silną korelację dodatnią między wybranymi skumulowanymi wskaźnikami średniorocznego wzrostu (CAGR) sfery cyfrowej i finansowej oraz duże znaczenie wskaźników sfery cyfrowej. Polski sektor bankowy w badanym okresie realizował umiarkowanie konserwatywną strategię finansowania, zaobserwowano niższy wzrost przychodów niż aktywów i spadek wartości wskaźników ROE i ROA. Wnioski: Dalsza cyfryzacja polskiego sektora bankowego wymaga większych środków finansowych. Dynamika zmian zachowań w sferze cyfrowej jest nieproporcjonalnie wyższa niż osiąganych wyników finansowych. Realizowane umiarkowane strategie finansowania działalności są nieadekwatne do zmian wybranych zachowań klientów w sferze cyfrowej. Proces dostosowania banków do postaw cyfrowych klientów należy uznać za kapitałochłonny. Postępuje kompresja marży, przychody rosną wolniej od aktywów. Wkład w rozwój dyscypliny: Zintegrowana analiza czynników behawioralnych i wyników finansowych w ujęciu sektorowym (sektor bankowy), zapewniająca możliwość prognozowania na podstawie zdefiniowanej funkcji regresji liniowej przyszłych wybranych wskaźników w sferze cyfrowej i finansowej, możliwość przewidywania zapotrzebowania na zewnętrzne źródła finansowania w badanym sektorze.pl
dc.description.abstractObjective: To determine the level of selected indicators of changes in digital activity of clients relative to financial indicators achieved by the banking sector. Research Design & Methods: The article presents an integrated analysis of selected financial indicators of the Polish banking sector for 2014–2018 in comparison with selected indicators characterising the behaviour of bank customers in the digital environment. Based on the cumulative average annual growth rate (CAGR) of the phenomena under study, a high level of correlation was established and an analysis based on a linear regression model was performed. The analysis was enriched by determining the status of business financing strategies that have been implemented. This was done by using the internal rate of return model and the sustainable growth rate model. Findings: There is a strong positive correlation between selected cumulative indicators of average annual growth (CAGR) of the digital and financial spheres with the leading role of indicators of the digital sphere. During the period studied, the Polish banking sector implemented a moderately conservative financing strategy. There was a lower increase in revenues than assets, while ROE and ROA both fell. Implications/Recommendations: Further digitization of the Polish banking sector will require investment. Behaviour in the digital sphere has changed to a disproportionately greater extent than the actual financial results achieved. Moderate financing strategies are inadequate in relation to changes in selected customer behaviours in the digital sphere. The process of banks adapting to their clients’ digital attitudes and taste will require significant outlays. At the same time, margins are compressing, while revenues are growing more slowly than assets. Contribution: This integrated analysis of behavioural factors and financial results by sector (banking sector) enables linear regression-based forecasting of future selected indicators in the digital and financial spheres. It also enables the scope of the demand for external sources of financing to be forecast for these sectors.en
dc.language.isopl
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecttransformacja cyfrowapl
dc.subjectbankowośćpl
dc.subjectzarządzanie strategicznepl
dc.subjectstrategia finansowaniapl
dc.subjectanaliza behawioralnapl
dc.subjectdojrzałość cyfrowapl
dc.subjectoptymalizacja cenpl
dc.subjectzarządzanie cenamipl
dc.subjectdigital transformationen
dc.subjectbankingen
dc.subjectstrategic managementen
dc.subjectfinancing strategyen
dc.subjectbehavioural analysisen
dc.subjectdigital maturityen
dc.subjectprice optimisationen
dc.subjectprice managementen
dc.titleAnaliza wybranych wskaźników sfery cyfrowej i finansowej w polskim sektorze bankowym w latach 2014-2018pl
dc.title.alternativeAn Analysis of Selected Digital and Financial Indicators in the Polish Banking Sector in 2014–2018en
dc.typearticlepl
dc.contributor.organizationSzkoła Główna Handlowa w Warszawiepl
dc.description.number5 (983)pl
dc.description.physical89-108pl
dc.identifier.eissn2545-3238pl
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15678/ZNUEK.2019.0983.0506pl
dc.title.journalZeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowiepl
dc.identifier.urlpublisherhttps://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/1971pl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe