dc.contributor.author | Czainska, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2018-04-09T07:40:43Z | |
dc.date.available | 2018-04-09T07:40:43Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Czainska K., Czynniki kształtujące kulturę organizacyjną przedsiębiorstw wielonarodowościowych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2010. | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-232-2582-9 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12182/347 | |
dc.description.abstract | W pierwszej części pracy określono istotę kultury organizacyjnej oraz jej znaczenia społecznego i organizacyjnego. Zaprezentowano również zagadnienia dotyczące etyki biznesu. W rozdziale drugim przeanalizowano wybrane czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oddziałujące na kulturę organizacyjną. Przedstawiono trendy w zakresie wielokulturowości społeczeństw i organizacji, charakterystykę pokolenia wchodzącego na rynek pracy w XXI wieku, opisano najważniejsze przemiany ekonomiczne, polityczne i prawne, a także technologiczne. Szczególną uwagę zwrócono na ponadnarodowe, instytucjonalne narzędzia oddziaływania na organizacje, w tym na kwestie regulacji ochrony praw człowieka i społecznej odpowiedzialności biznesu. Scharakteryzowano ponadto przedsiębiorstwa
born global, zaznaczając w ten sposób ewolucję strategii współczesnych podmiotów gospodarczych. Istotnym uzupełnieniem rozważań było omówienie pojęć grupy społecznej w organizacji. Przedstawiono teorie związane z kształtowaniem się postaw indywidualnych i zbiorowych oraz interakcji międzyludzkich, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania interkulturowych zespołów pracowniczych. W drugiej części zaprezentowano metodykę badań przeprowadzonych przez autorkę od XI 2007 do III 2011 roku. Ponieważ celem prac badawczych było
zidentyfikowanie różnic kulturowych w obrębie określonych pojęć z etyki biznesu i kultury organizacyjnej, prowadzono badania (ankietowe i eksperymentalne) w Polsce, Wielkiej Brytanii, Indiach i Nigerii. Dodatkowo przeprowadzono wywiady z obywatelami Kanady, USA, Finlandii, Danii, Czech, Węgier, Bułgarii, Rosji itd. Ponadto
wykorzystano doświadczenia własne autorki z pracy w Holandii, Danii, Hiszpanii itp. W rozdziale trzecim opisano zakres czasowy, przedmiotowy i podmiotowy badań, przedstawiono zastosowane metody i techniki badawcze wraz z uzasadnieniem wyboru oraz wskazano szczegółowy harmonogram prac. Natomiast w rozdziale czwartym zaprezentowano wyniki badań zarówno z uwzględnieniem poszczególnych grup kulturowych, jak i porównaniem ich cech wspólnych i rozbieżności.
W rozdziale piątym sformułowano wnioski dotyczące możliwości opracowania i wdrożenia wzorca kulturowego jako fundamentu kultury
organizacyjnej przedsiębiorstw interkulturowych. Autorka zaprezentowała własną koncepcję pomiaru współczynnika interkulturowości organizacji z wykorzystaniem autorskiego narzędzia informatycznego, któremu nadała nazwę Aplikacja RIO. W rozdziale tym opisano zarówno podstawy metodyczne, jak i wspomniane narzędzie służące do prowadzenia tychże pomiarów. Przytoczono również przykładowe wyniki badań pilotażowych oraz sformułowano wytyczne dotyczące praktycznego
wykorzystania wskazanych pomiarów w przedsiębiorstwach. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kultura organizacyjna | pl |
dc.subject | zarządzanie wielokulturowe | pl |
dc.title | Czynniki kształtujące kulturę organizacyjną przedsiębiorstw wielonarodowościowych | pl |
dc.title.alternative | Factors shaping the organizational culture in multinational enterprises | en |
dc.type | book | pl |
dc.contributor.organization | Poznańska Wyższa Szkoła Biznesu | pl |
dc.description.physical | 1-270 | pl |
dc.description.series | Seria Nauki Ekonomiczne / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 0137-141X ; nr 24 | pl |