ICT and ‘Free’ Culture. An Analysis of New Business Models for Cultural Goods on the Internet
Abstract
The technological breakthrough has induced fundamental changes in cultural industries, especially those producing informational goods, e.g. book and press publishing, television and radio production, film production, music recording or video games
programming. As a consequence, the internet has seen a flooding of cultural goods accessible for free to nearly every internet
user as well as a flourishing of new business models, where cultural products are distributed for free. The aim of the paper is
to examine the economic effectiveness of ‘free’ business models proposed by Chris Anderson, in relation to the cultural industries mentioned above, as well as their possible influence on the ‘traditional’ part of these sectors. Przełom technologiczny spowodował, że przemysły kultury, bądź szerzej - kreatywne, takie jak przemysł wydawniczy, prasowy, produkcji telewizyjnej i radiowej, muzyczny, filmowy, wytwarzające dobra informacyjne, zaczęły się gwałtownie zmieniać. W efekcie wiele dóbr kultury zaczęło być dostępnych dla użytkowników internetu całkowicie za darmo. Co więcej, zaczęły również powstawać nowe modele biznesowe, umożliwiające darmową dystrybucję tych dóbr. Celem niniejszego artykułu jest przeanalizowanie ekonomicznej efektywności "darmowych" modeli biznesowych, których typologię zaproponował Chris Anderson, w odniesieniu do wspomnianych wyżej przemysłów, a także możliwy wpływ tych modeli na "tradycyjną" część przemysłów kultury.
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Management Education of Intercultural Groups – Traps of Stereotypes
Czainska, Katarzyna (2010)Author presents a new perspective of business education of intercultural groups of students. Based on stereotypes analysis she has unhidden barriers of communication between students and lecturers, weak points of education ... -
L’Etat comme catalyseur de la culture ouverte? Quelle politique culturelle et quelles médiations face aux circuits informels de la culture?
Janowska, Anna Anetta (L'Harmattan, 2016)Le rôle de l’Etat par rapport au secteur de la culture est de stimuler le développement de celle-ci et d’inciter les citoyens à participer à la culture. Sous la révolution numérique, ce rôle a dû évoluer. L’objectif de cet ... -
Cultural Management as a Research Area : Challenges
Dziurski, Patryk; Pawlicka, Kama; Wróblewska, Anna (London Scientific - WSB University, 2018)The management science is a young research domain, which emerged at the beginning of the twentieth century. Firstly, management concepts were developed and applied into for-profit oriented organizations, but then they were ...