Działalność proekologiczna dużych przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce - wyniki badań ankietowych
Streszczenie
Dbanie o ekologiczny wizerunek przedsiębiorstwa w wyniku realizacji działań proekologicznych, obejmujących np. wdrażanie gotowych rozwiązań ekologicznych czy oferowanie ekologicznych produktów, staje się od dłuższego czasu coraz popularniejsze nie tylko na świecie, ale i w Polsce. Rosnące znaczenie działań proekologicznych we współczesnej gospodarce wynika stąd, że są one nieszkodliwe i bezpieczne dla środowiska, gdyż nie naruszają równowagi ekologicznej, a wręcz sprzyjają jej zachowaniu. Można przyjąć, że ich istotą jest dbałość o środowisko, co w przypadku przedsiębiorstw wyraża się w ograniczaniu ich negatywnego wpływu na otoczenie. W przypadku Polski istotność działań proekologicznych w rozwoju przedsiębiorstw potwierdzają m.in. rosnące nakłady na ochronę środowiska oraz wielkość inwestycji poczynionych przez nie na zakup środków trwałych służących ochronie środowiska, a także badania naukowe czy instytucjonalne prowadzone w tym zakresie. W ramach prezentowanej części rozdziału trzeciego przedstawiono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród dużych przedsiębiorstw produkcyjnych funkcjonujących w Polsce. Przeanalizowano zarówno rodzaj działań proekologicznych podejmowanych przez wytypowane do badania przedsiębiorstwa, jak i przejawy odpowiedzialności firm za realizację podejmowanych działań oraz przesłanki i efekty z nich wynikające.