Korzyści i bariery wdrożenia lean production w przedsiębiorstwie branży wyposażenia sklepowego
Abstract
Lean production to innowacyjna koncepcja zarządzania produkcją ukierunkowana na wzrost
sprawności funkcjonowania przedsiębiorstwa i eliminowanie nieefektywności w procesach
w nim zachodzących. Celem rozdziału jest ocena wdrożenia koncepcji lean production w przedsiębiorstwie produkcyjnym, będącym liderem branży wyposażenia sklepowego w Polsce, poprzez wskazanie korzyści i barier związanych z implementacją wybranych narzędzi tej koncepcji (5S, visual management). Materiał badawczy wykorzystany do opisu przedsiębiorstwa opierał się na udostępnionych przez przedsiębiorstwo materiałach i danych, a gdy informacje wymagały doprecyzowania, autorzy przeprowadzali rozmowę z kierownictwem zakładu produkcyjnego.
Zamierzeniem autorów jest próba odniesienia się do implementacji lean production w okresie pandemii COVID-19 w Polsce na przykładzie przedsiębiorstwa, które wdrożyło wcześniej koncepcję lean production. Umożliwiło to też zadbanie o bezpieczny przepływ pracowników poprzez dostosowanie dotychczasowych rozwiązań do warunków epidemiologicznych (np. zachowanie dystansu między pracownikami) oraz wprowadzenie zarządzania wizualnego, które w czasie pandemii spełnia dodatkowe dwie funkcje – wskazuje problem (absencje spowodowane
COVID- 19) oraz informuje o obecnym stanie (ilość zachorowań, kwarantanna, ilość wyzdrowień).