Strategia w rozwoju firm rodzinnych
Abstract
Z przeprowadzonych na świecie i w Polsce badań wynika, że większość firm rodzinnych
nie posiada formalnie opracowanych planów strategicznych, ale dość dobrze daje sobie radę na współczesnych rynkach. Niestety, w świetle nieustannie zmieniających się uwarunkowań gospodarczych
przetrwanie na konkurencyjnych rynkach wymaga nie tylko entuzjazmu, zapału,
elastyczności czy szybkości reakcji, lecz także włączenia w zarządzanie biznesem
rodzinnym tzw. myślenia strategicznego, skutkującego rozpisaniem planu strategicznego działania. Dlatego też właściciele przedsiębiorstw rodzinnych,
zwłaszcza tych nastawionych na dalszy rozwój i wzrost wartości firmy, powinni koncentrować
się na budowaniu własnej strategii rozwoju, gdyż w dłuższej perspektywie czasowej może ona zadecydować o sukcesie bądź porażce ich przedsiębiorstwa. Przy opracowywaniu strategii przedsiębiorstwa rodzinnego należy także pamiętać o specyfice biznesu rodzinnego i przede wszystkim brać pod uwagę relacje kształtujące się pomiędzy firmą a rodziną, gdyż wpływają one zarówno na interes firmy, jak i na dobro rodziny. Nie można również zapominać o adekwatnym do potrzeb i umiejętności wykorzystywaniu metod oraz narzędzi stosowanych w klasycznym
zarządzaniu strategicznym.